Tehtävässä tarkastellaan nettiajan teknologian mahdollistamia keinoja valvoa käyttäjiään ja siinä pohditaan myös omia vaikutusmahdollisuuksia itsestä kerättävän tiedon hallitsemiseen. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaalin Omaa dataa hallitsemassa -kappaleeseen.
Toiminta
1. Katsokaa yhdessä huoltajille suunnattu Valvova silmä -video. Anna oppilaiden tai ohjattavien pohtia ja keskustella yhdessä: millaisia ajatuksia video herätti? Mitä hyviä ja huonoja puolia teknologian mahdollistamasta valvonnasta löydätte?
2. Pyydä oppilaita tai ohjattavia etsimään netistä tietoa ajankohtaisista tai itselle tutuista aiheista sekä incognito-tilassa (yksityinen selausikkuna) että oletusasetuksilla. Käyttäkää tunnettua hakusivustoa, kuten Googlea tai Yahoo. Incognito- tai yksityisen selaussivun voit valita selaimen asetuksista. Osallistujat voivat pohtia seuraavia kysymyksiä: Poikkeavatko hakutulokset toisistaan kun niitä selataan erilaisten hakuikkunoiden kautta? Suositteleeko YouTube sinulle samoja videoita kummassakin selausikkunassa? Tarkastelkaa tuloksia ryhmässä tai pareittain. Pohtikaa, millaisissa tilanteissa yksityisestä selausikkunasta voi olla hyötyä ja onko sen käytöstä jotain haittapuolia.