Puuhakortit mediakasvatukseen

Mediakasvatuksen puuhakortit johdattavat lapset innostavalla tavalla tutustumaan erilaisiin median muotoihin, välineisiin ja sisältöihin arjessa. Tehtävien avulla harjoitellaan muun muassa kykyä käyttää, tulkita ja arvioida mediasisältöjä sekä toimia turvallisesti median parissa.

Medialukutaidon poluilla -materiaalin kansi, jossa lapset lukevat kirjoja, kuvaavat videota, tutkivat toukkaa ja katselevat älypuhelinta koulun pihalla.

Puuhakorttisarja on laadittu varhaiskasvatus- esi- ja alkuopetusikäisten lasten medialukutaidon tukemiseen, eli noin 4-8 -vuotiaiden lasten tarpeisiin. Sitä voi käyttää myös kerhotoiminnassa.

Puuhakorteissa käsitellään medialukutaitoa monipuolisesti. Tehtävät on porrastettu 4-vuotiaille, 5-6 -vuotiaille sekä 7-8 -vuotiaille. Mukana ovat kaikki medialukutaidon tärkeät osa-alueet:

• Median tulkinta ja arviointi
  • Median tuottaminen
  • Toiminta mediaympäristöissä

Korttipakka on kaksikielinen, joten jokaisessa kortissa on asiat suomeksi ja ruotsiksi. Korttisarjan on laatinut KAVI yhteistyössä Oppi&Ilo (Sanoma Pro) kanssa, osana Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaa.

Puuhakortit

Lataa tiedosto