L1V14 – Mediakasvatuksen verkkopakopeli

L1V14-peli on mediakasvatuksen pakopeli, jonka tavoitteena on edistää perusopetuksen oppilaiden medialukutaitoa. Peli koostuu selaimella pelattavasta pakopelistä, peliohjeesta sekä tehtävien käsittelyä tukevasta pedagogisesta materiaalista, joka sisältää tieto- ja tehtäväosiot.

Kuva ovesta, jossa on

L1V14 on medialukutaitoa kehittävä pakopeli, joka pelataan pienryhmissä selaimessa.

Pakopeli on suunnattu ensi sijassa 6.–9.-luokkalaisille oppilaille. Pakopeliä voi hyödyntää myös itsenäiseen oppimiseen. Pakopelin kesto on 45 minuuttia ohjeistuksineen. Pelaamiseen ja tehtävien käsittelyyn pedagogisen osion avulla on hyvä varata kaksoistunti tai varautua palaamaan pelin teemoihin toisella tunnilla. Pedagogista osiota voi hyödyntää kokonaisuudessaan tai valita käsiteltäväksi osioita, jotka herättivät pelatessa kysymyksiä tai tuntuivat oppilaista erityisen haastavilta. Valinta vaikuttaa käytettävään aikaan. Pelaaminen ei edellytä rekisteröitymistä käyttäjältä (oppilailta, opettajilta tai muilta käyttäjiltä) eikä siten henkilötietojen luovuttamista. Pakopeli on käytettävissä selaimilla. Suositellaan käytettäväksi Chromea. Pakopeli on pelattavissa suomen ja ruotsin kielillä ja se on saavutettava. Pakopelin tehtävissä ja pedagogisissa osioissa käsitellään seuraavia medialukutaidon teemoja:

  • Haastevideot
  • Vastuullinen, toiset huomioiva viestintä verkossa
  • Yksityisyyden ja tietojen suojaaminen
  • Kaupallisuus ja ostot netissä
  • Tekstilajien tunnistaminen
  • Tiedon luotettavuuden arviointi

Pakopeli on tuotettu KAVIn mediakasvatuksessa Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman ja FISIC-hankkeen yhteistyönä. Pakopelin toteutus: Room Escape Running Rabbit

Liitetiedostot

Ohjeet pelin pelaamiseksi

Lataa tiedosto

pedagoginen ohje

Lataa tiedosto

Pakopeliin liittyvät ohjelmointiosaamisen tehtävät

Ohjelmointitehtävät

Lataa tiedosto
EU-lippu