Utbildningshelheten har utarbetats för att stöda främjandet av barns programmeringskunnande genom att stärka den pedagogiska personalens kompetens.
Stödmaterialet riktar sig i första hand till lärare inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen, men dess innehåll kan också utnyttjas i biblioteksarbete eller till exempel i hobbyverksamhet. Utbildningshelheten i programmeringskunnande lämpar sig som material såväl för utveckling av den egna kompetensen och arbetet som för gemensamma utbildningar.
Du kan välja de delar av helheten som bäst lämpar sig för dina behov eller gå hela utbildningsstigen. Stigen består av grunderna för främjande av programmeringskunnande, praktiska tips av experter och yrkesutbildade personer samt material. Dessutom erbjuder helheten verktyg för att främja den kompetens som behövs i arbetsgemenskapers och nätverks digitala miljöer.
Delarna har sammanställts av stödmaterial som utarbetats i samband med utvecklingsprogrammet Nylitteracitet (2020–2023). Utbildningshelheten stöder ibruktagandet av riksomfattande kunskapsbeskrivningar av programmeringskunnande inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Helheten bearbetas och kompletteras i samband med material som publiceras.
-
Digital teknik är en viktig del av vardagen och vår miljö. Programmeringskunnande hjälper till att agera säkert och ansvarsfullt i digitala mediemiljöer. I videoutbildningarna får du bekanta dig med vad som avses med programmeringskunnande, vilka kunskapsbehov den tillgodoser i den digitala tidsåldern och hur du kan främja det i ditt arbete. Dessutom berättar Janne Fagerlund i sin egen video varför man lär sig programmering.
-
Beskrivningarna av programmeringskunnande anger hurdan god pedagogisk verksamhet främjar kunskaperna om programmering för barn inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Beskrivningarna av god pedagogisk verksamhet struktureras under programmeringskunnandets huvudområden och deras delområden. Programmeringskunnandets delhelhet delas in i tre huvudområden: 1) datalogiskt tänkande, 2) undersökande arbete och produktion samt 3) programmerade miljöer och verksamhet i dem. Beskrivningarna baserar sig på Grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022) och Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014).
Bekanta dig med beskrivningarna och fundera på följande frågor.
Beskrivningar av god pedagogisk verksamhet inom programmeringskunnande
- Vilket delområdes verksamhet som beskrivs har du genomfört i ditt arbete? Vad känns fortfarande främmande? Med vilka teman upplever du att du behöver stöd för att behandla?
- Fundera på hur beskrivningarna konkret kan integreras i småbarnspedagogikens eller förskoleundervisningens mål, planer, verksamhet och utvärdering.
-
Bekanta dig med det rikliga materialet av videoutbildningar! Utbildningarna stöder lärarna i att främja programmeringskunnande, medieläskunnighet samt digital kompetens och kunnande i informations- och kommunikationsteknik. På Asiaa mediakasvatuksesta -kanalens spellista som sammanställts på YouTube hittar du utbildningsvideor av experter och yrkespersoner för lärare inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen.
Här är två videor som presenterar hur programmeringskunnande syns inom småbarnspedagogiken. Titta på videorna och svara på frågorna nedan:
- Hurdana insikter fick du när du tittade på videorna? Hur kan du utnyttja det du lärt dig i ditt arbete?
- Vilka tankar och känslor väckte videorna om att främja programmeringskunnande i ditt arbete?
- Flera utbildningsvideor på YouTube-kanalen Asiaa mediakasvatuksesta
- Spellista med videor för småbarnspedagogik (Varhaiskasvatus)
- Nylitteracitet/ibruktagande av kunskapsbeskrivningar-spellistan (Uudet lukutaidot / osaamisen kuvausten käyttöönotto)
- Undervisningsmaterial/undervisningsidéer-spellistan (Opetusmateriaalit / opetusideat)
- Spellista med svenskspråkiga videor eller videor med svensk textning (Svenska)
-
Hur främjar man programmeringskunnandet hos barn under 3 år? Lärarhandboken hjälper med att främja programmeringskunnande inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen genom praktiska exempel. Utöver exempel innehåller handboken riksomfattande beskrivningar av god pedagogisk verksamhet inom programmeringskunnande. Handboken stöder fostran och undervisning enligt Grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022) och Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014).
Stigar till programmeringskunnande. Handbok för småbarnspedagogiken och förskolan
- Välj i handboken en exempeluppgift ur varje huvudområde (Datalogiskt tänkande, undersökande arbete och produktion samt, programmerade miljöer och verksamhet i dem) som du kan genomföra tillsammans med din egen grupp.
- Fundera samtidigt på hur exemplet stöder målen i beskrivningarna och hur exemplet på ett meningsfullt sätt kan kopplas till studieområdena och studiehelheterna.
- Andra tips och undervisningsidéer