I handböckerna för lärare ingår de kunskapsbeskrivningarna som publicerats i utvecklingsprogrammet Nylitteracitet samt praktiska exempel som lämpar sig för alla åldersgrupper.
Exemplen i handböckerna för medieläskunnighet stöder både färdigheter i att tolka och bedöma medier, att producera media samt verka i mediemiljöer.
I handböckerna för programmeringskunnande utvecklar exemplen datalogiskt tänkande, undersökande och kreativa färdigheter, förståelse och beredskap att verka i programmerade miljöer.
De kunskapsbeskrivningarna gällande medieläskunnighet finns i Mediekunskapsskolan och i ePerus, och beskrivningarna av programmeringskunnande finns i ePerus.
Utvecklingsprogrammet Nylitteracitet var en del av undervisnings- och kulturministeriets bredare utvecklingsprogram Utbildning för alla (2020-2023) och syftade till att främja medieläskunnighet, programmeringskunnande och digitala färdigheter bland barn och unga. I utvecklingsprogrammet ansvarade Nationella audiovisuella institutet för delområdena medieläskunnighet och programmeringskunnande medan Utbildningsstyrelsen ansvarade för delområdet digital kompetens.