15 results - showing 1 - 15
Media varhaiskasvatuksessa - Tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 22, 2017 4411   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Asenteet ja arvot
  • Empatia
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottama opas tukee kasvattajia suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan lapsilähtöistä mediakasvatusta päiväkodeissa ja varhaiskasvatuksen työyhteisöissä. Julkaisu avaa varhaiskasvatussuunnitelmien perusteita sekä tarjoaa toiminnallisia mediakasvatusharjoituksia pienten lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen.
Mediataide kasvattaa! Osa 5: Miltä tuntuu?
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 10, 2017 2967   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Elokuva
  • Empatia
  • Itseilmaisu
  • Keskustelu
  • Mediataide
  • Taide
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Mediataide kasvattaa! -sarjan viides osa Miltä tuntuu? tarjoaa avaimia mediataiteen hyödyntämiseksi osana tunnekasvatustyötä. Opas sisältää kuusi mediateosta ja teoksiin liittyvät tehtäväkokonaisuudet. Miltä tuntuu? -opetuspaketti on tarkoitettu erityisesti varhaiskasvattajien ja alkuopetuksen opettajien käyttöön, mutta sisällöt soveltuvat kuitenkin käytettäväksi hyvin eri ikäisten lasten...
Populismibingo
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated December 08, 2016 4327   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Ihmisoikeudet
  • Internet
  • Journalismi
  • Keskustelu
  • Lukutaito
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Mediateksti
  • Monilukutaito
  • Sanomalehti
  • Sosiaalinen media
  • Tunteet
  • Turvallisuus
  • Vaikuttaminen
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja muuta kasvatustyötä. Populismista puhutaan paljon mutta itse terminä se jää usein epämääräiseksi. Yhtä ja ainutta oikeaa määritelmää termille ei ole. Tästä syystä ymmärryksen lisääminen populismista...
Pullopostia mediameressä
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated June 06, 2018 17556   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Asenteet ja arvot
  • Available in English
  • Empatia
  • Globaalikasvatus
  • Ihmisoikeudet
  • Keskustelu
  • Kiusaaminen
  • Mediavälineet
  • Osallistuminen
  • Tillgänglig på svenska
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
  • Vihapuhe
Lataa aineisto
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärrystä? Pullopostia mediameressä -materiaali tarjoaa työkaluja empatiataitojen ja sananvapauden edistämiseen mediakasvatuksen keinoin. Erilaiset mediavälineet ja -sisällöt tarjoavat mahdollisuuksia itseilmaisuun, toisten ihmisten kohtaamiseen ja oman identiteetin rakentamiseen. Mediakasvatuksen avulla voidaan kehittää vuorovaikutuksessa ja...
Populismibingo
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated November 17, 2016 2707   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Available in English
  • Globaalikasvatus
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Monilukutaito
  • Osallistuminen
  • Vaikuttaminen
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Populismibingo on kriittisen medialukutaidon edistämiseen suunniteltu pelillinen työkalu. Populismibingo on yksin tai yhdessä pelattava peli, jossa tarkastellaan poliittista puhetta populismin näkökulmasta. Poliittinen puhe voi edustaa mitä tahansa liikettä tai suuntausta. Populismibingoa voi pelata vaikkapa eduskunnan täysistunnoilla, kunnanvaltuustojen kokouksilla tai eri arkistojen lähteitä hyödyntäen. Mainokset, tiedotteet, haastattelut, mielipidekirjoitukset, väittelyt, tentit...
Apua, kännykkä  ei toimi!
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated November 09, 2016 2926   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Globaalikasvatus
  • Internet
  • Kokemukset
  • Lähiympäristö
  • Lukutaito
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Osallistuminen
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Uutiset
  • Verkko
  • Vuorovaikutustaidot
  • Yksityisyys
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Pelastakaa lapset ja punainen risti ovat yhdessä tuottaneet oppaan jossa käsitellään viestintävalmiuksia poikkeustilanteissa. Apua, kännykkä ei toimi! -oppaan tavoitteena on tarjota työvälineet, joilla jokaisella nuorella olisi riittävät viestintävalmiudet ja osaaminen, mikäli joutuisivat keskelle poikkeustilannetta. Tällaisessa tilanteessa esimerkiksi kännykät eivät välttämättä toimi, verkko voi kaatua, kännykästä...
Ruohonjuurisarjakuvalla monilukutaitoa
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 07, 2016 4752   0   1   0   1  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Globaalikasvatus
  • Itseilmaisu
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Lukutaito
  • Monilukutaito
  • Sarjakuva
  • Tarinankerronta
  • Vuorovaikutustaidot
Ruohonjuurisarjakuva on tarina, joka kerrotaan visuaalisesti yleensä neljän ruudun avulla. Ruohonjuurisarjakuvan alkuperäinen tarkoitus on ollut tiedonvälittäminen esimerkiksi yhteisöissä, joissa monilla ei ole lukutaitoa. Siksi sarjakuvaa on hyödynnetty muun muassa kehitysyhteistyössä. Ruohonjuurisarjakuvan on kehittänyt Leif Packalén 1990-luvulla. Lukukeskus kokosi vuonna 2015 Nenäpäivän kunniaksi tietopaketin 10...
mediakartantuntija_kuva.JPG
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 02, 2016 3426   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Tillgänglig på svenska
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Tunteilla on iso rooli mediakulttuurissa. Nauramme, liikutumme, pitkästymme ja suutumme erilaisten mediasisältöjen, -välineiden ja tilanteiden parissa. Vaikka jotkin median viestit on tarkoitettu herättämään tiettyjä tunteita, mediasisällöt ovat aina monitulkintaisia. Medialukutaitoinen tunnistaa tunteisiin vetoavia vaikutuskeinoja ja tiedostaa niiden merkityksen myös omassa toiminnassaan. Mediakartan tuntijat -materiaali sisältää...
Hetkiä netissä
 
4.4 (5)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated January 25, 2018 19724   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Digitarina
  • Elokuva
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kuvaaminen
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Osallistuminen
  • Tasa-arvo
  • Tunteet
  • Vaikuttaminen
  • Vastamainos
  • Verkko
  • Video
  • Vuorovaikutustaidot
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Älypuhelin on ennen kaikkea työkalu, joka mahdollistaa muun muassa aktiivisen osallisuuden yhteiskunnassa ja joka toimii myös sosiaalisen vuorovaikutuksen välineenä. Älylaitteisiin kriittisesti suhtautuvat mediatekstit ohjaavat huomiomme tyypillisesti laitteisiin, sen sijaan että kiinnittäisimme huomiota siihen mitä laitteilla tehdään. Älypuhelinten käyttö saattaa herättää monenlaisia tunteita ja ajatuksia....
kukasaoot.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated December 07, 2015 2339   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Osallistuminen
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Hyvä medialukutaito edellyttää paljolti samanlaisia valmiuksia kuin sosiaaliset vuorovaikutustaidotkin: täytyy oppia erottamaan vivahteita, sävyjä, taruja ja totuuksia toisistaan. Täytyy osata sekä antaa, että vastaanottaa palautetta. Tampereen yliopiston, Aikakausmedian ja Sanomalehtien Liiton Nuoret estradille – Äänenavaus -oppimateriaali antaa käytännön työkaluja mediakasvatukseen nuorisotyössä. Materiaali tarjoaa konkreettisia välineitä kansalaiseksi...
postimuseo.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated November 06, 2015 2203   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Mediakulttuurin muutos
  • Mediavälineet
  • Näyttely
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Postimuseon tuottamassa Postin matkalla -opastehtävässä tutustutaan postin ja viestinnän menneisyyteen. Tehtäväpaketti sisältää yhteensä viisi tehtävää, joista ohjaaja voi valita ryhmälleen sopivan tai kaikki. Postin matka kiertää kuunnelman, videon, roolileikin ja omaan tuottamiseen liittyvien tehtävien kautta postin historiasta nykyaikaan. Materiaali liittyy Postimuseon Viestinviejät -näyttelyyn, mutta voidaan toteuttaa virtuaalisesti Prezi-esityksen avulla....
näinkuvaatvetävänvideon.png
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 23, 2015 6043   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Ääni
  • Itseilmaisu
  • Kuvaaminen
  • Mediataidot
  • Mediavälineet
  • Video
  • Vlogi
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Videot ovat hyvä tapa kertoa omasta aiheesta muille, kehittyä mediataidoissa ja oppia toiminnallisella tavalla. Videovinkit – opas antaa toimintaideoita videoiden käyttämiseen opetuksessa. Tavoitteena on videoilmaisun mahdollisuuksien tunnistaminen, vuorovaikutustaitojen vahvistaminen ja omaan tuottamisen kannustaminen. Opetuksessa videokerrontaa voidaan yhdistää kaikkiin oppiaineisiin. Vapaa-ajan ryhmissä tehtäväksi voidaan ottaa vaikkapa harrastuksista...
koululehtikone.png
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 30, 2015 2448   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Aikakauslehti
  • Itseilmaisu
  • Kuvitus
  • Osallistuminen
  • Visuaalisuus
  • Vuorovaikutustaidot
  • Journalismi
Lataa aineisto
Aikakausmedian Koululehtikone on verkko-ohjelma, jolla koulut ja luokat voivat tehdä opettajan johdolla ryhmätyönä oman aikakauslehden. Koululehtikoneen avulla lapset ja nuoret pääsevät tutustumaan aikakauslehden toimittamisen vaiheisiin. Myös tyylilajiin ja lukijoihin perehtyminen onnistuu syvällisemmin suunniteltaessa omaa lehteä. Koululehtikone on tarkoitettu ohjaajavetoiseen ryhmätyöskentelyyn, ja sen avulla voi harjoitella erilaisia...
lehtiretket.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 29, 2015 2071   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Mainonta
  • Mediataidot
  • Sarjakuva
  • Ympäristö
  • Tunteet
  • Kieli
  • Itseilmaisu
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Kuvakerronta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Vuorovaikutustaidot
  • Medialukutaidot
Lataa aineisto
Aikakausmedian Omppu -oravan ja Jätski- jäniksen Lehtiretket on varhaiskasvattajille suunnattu materiaali, joka johdattaa päiväkoti-ikäiset lapset kymmenelle erilaiselle lehtiretkelle. Lehtiretket ovat lyhyitä teemoitettuja mediakasvatustuokioita varhaiskasvatukseen. Jokainen lehtiretki sisältää lapsen ja aikuisen välistä keskustelua, konkreettisen aikakausilehtitehtävän sekä leikki-idean aiheen jatkokäsittelyä varten.
Mediatervehdys-workshop
 
0.0 (0)
Tehtävä G Guest Updated October 12, 2015 1822   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Oma tuottaminen ja käyttötaidot
Avainsanat
  • BYOD
  • Itseilmaisu
  • Kuvakerronta
  • Vuorovaikutustaidot
Mediaa voi hyödyntää monin eri tavoin vuorovaikutuksessa. Tehtävässä osallistujat pääsevät tekemään mediatervehdyksen tutulleen. Workshop on ajankohtainen juhlapyhien lähestyessä. Ajatuksena on tehdä perinteinen tervehdys, esimerkiksi juhlapäivän toivotus tai muu tervehdys erilaisin mediavälinein. Tehtävässä hyödynnetään osallistujien tuomia omia mediavälineitä. Lapset voivat vanhempiensa kanssa tehdä mediatervehdyksen valokuvin, videoin...
15 results - showing 1 - 15