19 results - showing 1 - 19
Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated April 20, 2018 3466   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Elokuva
  • Koodaaminen
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Mediateksti
  • Mediavälineet
  • Monilukutaito
  • Pelit
  • Tunteet
Lataa aineisto
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien työyhteisöjä mediakasvatuksessa, lasten mediakulttuurin soveltamisessa ja osallisuuden vahvistamisessa osana varhaiskasvatuksen arkea. Opas sisältää runsaasti käytännöllisiä vinkkejä ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita huomioivia mediakasvatusharjoituksia lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen. Pedagogisten harjoitusten ja toimintaideoiden lisäksi opas sisältää mediakasvatustoiminnan suunnitteluun ideoita ja...
Media varhaiskasvatuksessa - Tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 22, 2017 4411   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Asenteet ja arvot
  • Empatia
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottama opas tukee kasvattajia suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan lapsilähtöistä mediakasvatusta päiväkodeissa ja varhaiskasvatuksen työyhteisöissä. Julkaisu avaa varhaiskasvatussuunnitelmien perusteita sekä tarjoaa toiminnallisia mediakasvatusharjoituksia pienten lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen.
Mediataide kasvattaa! Osa 5: Miltä tuntuu?
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 10, 2017 2967   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Elokuva
  • Empatia
  • Itseilmaisu
  • Keskustelu
  • Mediataide
  • Taide
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Mediataide kasvattaa! -sarjan viides osa Miltä tuntuu? tarjoaa avaimia mediataiteen hyödyntämiseksi osana tunnekasvatustyötä. Opas sisältää kuusi mediateosta ja teoksiin liittyvät tehtäväkokonaisuudet. Miltä tuntuu? -opetuspaketti on tarkoitettu erityisesti varhaiskasvattajien ja alkuopetuksen opettajien käyttöön, mutta sisällöt soveltuvat kuitenkin käytettäväksi hyvin eri ikäisten lasten...
Populismibingo
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated December 08, 2016 4327   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Ihmisoikeudet
  • Internet
  • Journalismi
  • Keskustelu
  • Lukutaito
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Mediateksti
  • Monilukutaito
  • Sanomalehti
  • Sosiaalinen media
  • Tunteet
  • Turvallisuus
  • Vaikuttaminen
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja muuta kasvatustyötä. Populismista puhutaan paljon mutta itse terminä se jää usein epämääräiseksi. Yhtä ja ainutta oikeaa määritelmää termille ei ole. Tästä syystä ymmärryksen lisääminen populismista...
Pullopostia mediameressä
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated June 06, 2018 17556   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Asenteet ja arvot
  • Available in English
  • Empatia
  • Globaalikasvatus
  • Ihmisoikeudet
  • Keskustelu
  • Kiusaaminen
  • Mediavälineet
  • Osallistuminen
  • Tillgänglig på svenska
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
  • Vihapuhe
Lataa aineisto
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärrystä? Pullopostia mediameressä -materiaali tarjoaa työkaluja empatiataitojen ja sananvapauden edistämiseen mediakasvatuksen keinoin. Erilaiset mediavälineet ja -sisällöt tarjoavat mahdollisuuksia itseilmaisuun, toisten ihmisten kohtaamiseen ja oman identiteetin rakentamiseen. Mediakasvatuksen avulla voidaan kehittää vuorovaikutuksessa ja...
Sävyisästi yhdessä
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 25, 2017 3341   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Mediataidot
  • Tunteet
Lataa aineisto
Sävyisästi yhdessä -materiaali on tuotettu avuksi ja inspiraatioksi erityisesti pienten lasten mediakasvatukseen, mutta sen ideoita voi hyvin soveltaa myös isompien lasten kanssa. Materiaali sisältää viisi tehtäväkorttia vuorovaikutuksen ja mediailmaisun monien muotojen toiminnalliseen tutkimiseen yhdessä. Korteista voi poimia ideoita jokaiselle Mediataitoviikon päivälle sekä toteutettavaksi lapsiryhmässä myös myöhemmin. Toimintaideoiden toteuttaminen ei edellytä...
mediakartantuntija_kuva.JPG
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 02, 2016 3426   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Tillgänglig på svenska
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Tunteilla on iso rooli mediakulttuurissa. Nauramme, liikutumme, pitkästymme ja suutumme erilaisten mediasisältöjen, -välineiden ja tilanteiden parissa. Vaikka jotkin median viestit on tarkoitettu herättämään tiettyjä tunteita, mediasisällöt ovat aina monitulkintaisia. Medialukutaitoinen tunnistaa tunteisiin vetoavia vaikutuskeinoja ja tiedostaa niiden merkityksen myös omassa toiminnassaan. Mediakartan tuntijat -materiaali sisältää...
Netiketti-sarjakuvat
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 17, 2016 10273   0   4   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Ihmisoikeudet
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kiusaaminen
  • Kuvitus
  • Sarjakuva
  • Taide
  • Tillgänglig på svenska
  • Tunteet
Lataa aineisto
Asiallinen ja huomaavainen käytös Internetissä on vähintään yhtä tärkeää kuin asiallinen käyttäytyminen kasvokkain käytävissä keskusteluissa. Netin näennäisen nimettömyyden suojissa käyttäytymissäännöt saattavat kuitenkin päästä unohtumaan ja siksi niistä on hyvä puhua oppilaiden kanssa aika ajoin. Päivitetty netiketti, siihen liittyvät sarjakuvat ja tehtävät on julkaistu osana Mediataitoviikkoa vuonna...
Hetkiä netissä
 
4.4 (5)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated January 25, 2018 19724   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Digitarina
  • Elokuva
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kuvaaminen
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Osallistuminen
  • Tasa-arvo
  • Tunteet
  • Vaikuttaminen
  • Vastamainos
  • Verkko
  • Video
  • Vuorovaikutustaidot
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Älypuhelin on ennen kaikkea työkalu, joka mahdollistaa muun muassa aktiivisen osallisuuden yhteiskunnassa ja joka toimii myös sosiaalisen vuorovaikutuksen välineenä. Älylaitteisiin kriittisesti suhtautuvat mediatekstit ohjaavat huomiomme tyypillisesti laitteisiin, sen sijaan että kiinnittäisimme huomiota siihen mitä laitteilla tehdään. Älypuhelinten käyttö saattaa herättää monenlaisia tunteita ja ajatuksia....
kukasaoot.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated December 07, 2015 2339   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Osallistuminen
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Hyvä medialukutaito edellyttää paljolti samanlaisia valmiuksia kuin sosiaaliset vuorovaikutustaidotkin: täytyy oppia erottamaan vivahteita, sävyjä, taruja ja totuuksia toisistaan. Täytyy osata sekä antaa, että vastaanottaa palautetta. Tampereen yliopiston, Aikakausmedian ja Sanomalehtien Liiton Nuoret estradille – Äänenavaus -oppimateriaali antaa käytännön työkaluja mediakasvatukseen nuorisotyössä. Materiaali tarjoaa konkreettisia välineitä kansalaiseksi...
pk_kasikirja.png
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 02, 2016 2340   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Asenteet ja arvot
  • Available in English
  • Ikärajat
  • Itseilmaisu
  • Keskustelu
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediakulttuurin muutos
  • Medialukutaidot
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Monilukutaito
  • Pelaaminen
  • Pelilukutaito
  • Pelit
  • Tunteet
  • Väkivalta
Lataa aineisto
Pelikasvattajien verkoston tuottama Pelikasvattajan käsikirja kertoo tietoa siitä mistä pelaamisessa ja siihen liittyvissä ilmiöissä on kyse. Kohderyhmänä ovat niin vanhemmat, koulut, kirjastot, nuorisotoimet kuin muutkin tahot, jotka kohtaavat pelaavia lapsia, nuoria ja aikuisia. Käsikirja on kirjoitettu pelaajien, pelintekijöiden, pelikasvattajien, tutkijoiden ja pelihaittojen ehkäisemistyötä...
Kuvia sinusta ja minusta
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 17, 2016 6177   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Itseilmaisu
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Mediataidot
  • Tekijänoikeudet
  • Tillgänglig på svenska
  • Tunteet
  • Yksityisyys
Lataa aineisto
Kuvia sinusta ja minusta – materiaalissa käsitellään lasten ja nuorten kuvaamiskulttuuria, kuvien ja kuvaamisen merkitystä itseilmaisun välineenä, kuvakerronnan keinoja sekä kuvien verkkojulkaisemisessa ja -jakamisessa huomioitavia seikkoja, kuten toisten oikeuksien huomioimista, yksityisyyden suojaa sekä tekijänoikeuksia. Materiaali on suunnattu sosiaalisen median käyttöä aloittelevien lasten ja nuorten kanssa työskenteleville...
Musta on siistii.png
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated June 16, 2016 2000   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Elokuva
  • Ikärajat
  • Keskustelu
  • Kuvakerronta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediakulttuurin muutos
  • Tehokeinot
  • Tunteet
  • Väkivalta
Lataa aineisto
Taikalamppu -verkoston tuottama "Musta on siistii kun luut murskaantuu" –menetelmäopas pyrkii herättämään keskustelua mediakulttuurin väkivaltaisista esityksistä ja avaamaan niiden merkityksiä. Oppaan avulla voi harjoittaa kriittistä ja visuaalista kuvanlukutaitoa sekä käsitellä ja pohtia mediaväkivaltaa. Mitä on mediaväkivalta ja miksi ihmiset haluavat katsoa väkivaltaa mediassa? Miten mediakulttuuri vaikuttaa omiin ajatuksiin ja...
Koulukino.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 30, 2015 1801   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Elokuva
  • Kokemukset
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Medialukutaidot
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Taide
  • Tarinankerronta
  • Tunteet
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
Koulukinon sivuilta löytyy oppimateriaaleja elokuvien katselun, analysoinnin ja elokuvakasvatustyön tueksi.Tavoitteena on tuoda koululaiset elokuvateatterielämyksen äärelle ja opettajat käsittelemään nähtyä jälkikäteen yhdessä oppilaiden kanssa. Materiaaleja on tarjolla monista elokuvateatterilevityksessä olevista elokuvista erilaisille luokka-asteille alkuopetuksesta toisen asteen oppilaitoksiin. Oppimateriaalejen avulla elokuvaa voidaan hyödyntää oppiaineiden opetuksessa, erilasiten teemojen käsittelyssä...
MIKÄ-ON-TOTTA.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 30, 2015 2253   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Ääni
  • Asenteet ja arvot
  • Draama
  • Itseilmaisu
  • Kuvakerronta
  • Mediataide
  • Mediataidot
  • Taide
  • Tarinankerronta
  • Tehokeinot
  • Tunteet
  • Visuaalisuus
  • Kollaasi
  • Dubbaus
  • Tasa-arvo
Lataa aineisto
AV-arkin tuottama Mikä on totta? -opetuspaketti koostuu kirjallisesta opetusmateriaalista sekä kotimaisten mediataiteilijoiden videoteoksista. Julkaisun artikkelit taustoittavat aihetta opettajille, kasvattajille ja vanhemmille. Tehtävät ja esimerkkiteokset kannustavat pohtimaan ja kyseenalaistamaan audiovisuaalista kerrontaa sekä luomaan omia tarinoita yhdessä lasten kanssa. Lapset näkevät paljon mainoksia – halusivat aikuiset sitä tai...
kuka_kertoo.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 30, 2015 1926   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Oma tuottaminen ja käyttötaidot
Avainsanat
  • Dokumentti
  • Draama
  • Elokuva
  • Itseilmaisu
  • Keskustelu
  • Kuvakerronta
  • Mediataide
  • Taide
  • Tunteet
Lataa aineisto
AV-arkin tuottama Kuka kertoo? -opetuspaketti keskittyy mediataiteeseen ja audiovisuaaliseen tarinankerrontaan kirjallisen opetusmateriaalin, esimerkkiteosten ja tehtävien kautta. Opetusmateriaali soveltuu käytettäväksi eri ikäisten oppilaiden kanssa ja on jaettu kolmeen osaan: klassiseen tarinankerrontaan, dokumentaariseen elokuvaan ja kokeelliseen elokuvaan. Opetuspaketin kaikki osiot sisältävät teosesimerkkejä ja harjoituksia, jotka tukevat oman mediatuotannon...
MITÄ-KUULUU.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 30, 2015 1742   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Ääni
  • Draama
  • Elokuva
  • Itseilmaisu
  • Kuvakerronta
  • Mediataide
  • Mediataidot
  • Osallistuminen
  • Taide
  • Tarinankerronta
  • Tunteet
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
AV-arkin tuottama Mitä kuuluu? -opetuspaketti koostuu kirjallisesta opetusmateriaalista ja kotimaisten mediataiteilijoiden teosesimerkeistä. Opetuspaketin avulla tarkastellaan erityisesti äänen merkitystä osana audiovisuaalista kerrontaa. Lähtökohtana on, että audiovisuaalinen kerronta herättää tunteita, vaikuttaa niihin ja auttaa käsittelemään niitä. Opetuspaketti soveltuu käytettäväksi eri ikäisten oppilaiden kanssa ja on jaettu kolmeen osaan....
lehtiretket.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 29, 2015 2071   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Mainonta
  • Mediataidot
  • Sarjakuva
  • Ympäristö
  • Tunteet
  • Kieli
  • Itseilmaisu
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Kuvakerronta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Vuorovaikutustaidot
  • Medialukutaidot
Lataa aineisto
Aikakausmedian Omppu -oravan ja Jätski- jäniksen Lehtiretket on varhaiskasvattajille suunnattu materiaali, joka johdattaa päiväkoti-ikäiset lapset kymmenelle erilaiselle lehtiretkelle. Lehtiretket ovat lyhyitä teemoitettuja mediakasvatustuokioita varhaiskasvatukseen. Jokainen lehtiretki sisältää lapsen ja aikuisen välistä keskustelua, konkreettisen aikakausilehtitehtävän sekä leikki-idean aiheen jatkokäsittelyä varten.
Positiivisten kokemusten mediapäiväkirja
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 12, 2015 1913   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Kokemukset
  • Mediapäiväkirja
  • Näyttely
  • Tunteet
Mediasta puhuttaessa keskitytään usein pelkkää välineelliseen hyötynäkökulmaan tai mahdollisiin riskeihin, joita mediaan liittyy. Media tarjoaa kuitenkin paljon elämyksiä, viihdettä ja nautintoja sekä muita positiivisia kokemuksia. Tehtävässä kiinnitetään huomiota positiivisiin hetkiin, joita on koettu median parissa. Mediapäiväkirjaa pidetään yhden viikon ajan, jolloin osallistujat kirjaavat ylös positiiviset hetken,...
19 results - showing 1 - 19