15 results - showing 1 - 10
1 2
Media varhaiskasvatuksessa - Tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu May 22, 2017 3803   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Asenteet ja arvot
  • Empatia
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottama opas tukee kasvattajia suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan lapsilähtöistä mediakasvatusta päiväkodeissa ja varhaiskasvatuksen työyhteisöissä. Julkaisu avaa varhaiskasvatussuunnitelmien perusteita sekä tarjoaa toiminnallisia mediakasvatusharjoituksia pienten lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen.
Mediataide kasvattaa! Osa 5: Miltä tuntuu?
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu May 10, 2017 2685   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Elokuva
  • Empatia
  • Itseilmaisu
  • Keskustelu
  • Mediataide
  • Taide
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Mediataide kasvattaa! -sarjan viides osa Miltä tuntuu? tarjoaa avaimia mediataiteen hyödyntämiseksi osana tunnekasvatustyötä. Opas sisältää kuusi mediateosta ja teoksiin liittyvät tehtäväkokonaisuudet. Miltä tuntuu? -opetuspaketti on tarkoitettu erityisesti varhaiskasvattajien ja alkuopetuksen opettajien käyttöön, mutta sisällöt soveltuvat kuitenkin käytettäväksi hyvin eri ikäisten lasten...
Populismibingo
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu December 08, 2016 3920   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Ihmisoikeudet
  • Internet
  • Journalismi
  • Keskustelu
  • Lukutaito
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Mediateksti
  • Monilukutaito
  • Sanomalehti
  • Sosiaalinen media
  • Tunteet
  • Turvallisuus
  • Vaikuttaminen
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja muuta kasvatustyötä. Populismista puhutaan paljon mutta itse terminä se jää usein epämääräiseksi. Yhtä ja ainutta oikeaa määritelmää termille ei ole. Tästä syystä ymmärryksen lisääminen populismista...
Pullopostia mediameressä
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu December 01, 2016 15966   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Asenteet ja arvot
  • Available in English
  • Empatia
  • Globaalikasvatus
  • Ihmisoikeudet
  • Keskustelu
  • Kiusaaminen
  • Mediavälineet
  • Osallistuminen
  • Tillgänglig på svenska
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
  • Vihapuhe
Lataa aineisto
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärrystä? Pullopostia mediameressä -materiaali tarjoaa työkaluja empatiataitojen ja sananvapauden edistämiseen mediakasvatuksen keinoin. Erilaiset mediavälineet ja -sisällöt tarjoavat mahdollisuuksia itseilmaisuun, toisten ihmisten kohtaamiseen ja oman identiteetin rakentamiseen. Mediakasvatuksen avulla voidaan kehittää vuorovaikutuksessa ja...
Populismibingo
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu November 17, 2016 2509   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Available in English
  • Globaalikasvatus
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Monilukutaito
  • Osallistuminen
  • Vaikuttaminen
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Populismibingo on kriittisen medialukutaidon edistämiseen suunniteltu pelillinen työkalu. Populismibingo on yksin tai yhdessä pelattava peli, jossa tarkastellaan poliittista puhetta populismin näkökulmasta. Poliittinen puhe voi edustaa mitä tahansa liikettä tai suuntausta. Populismibingoa voi pelata vaikkapa eduskunnan täysistunnoilla, kunnanvaltuustojen kokouksilla tai eri arkistojen lähteitä hyödyntäen. Mainokset, tiedotteet, haastattelut, mielipidekirjoitukset, väittelyt, tentit...
Apua, kännykkä  ei toimi!
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu November 09, 2016 2565   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Globaalikasvatus
  • Internet
  • Kokemukset
  • Lähiympäristö
  • Lukutaito
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Osallistuminen
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Uutiset
  • Verkko
  • Vuorovaikutustaidot
  • Yksityisyys
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Pelastakaa lapset ja punainen risti ovat yhdessä tuottaneet oppaan jossa käsitellään viestintävalmiuksia poikkeustilanteissa. Apua, kännykkä ei toimi! -oppaan tavoitteena on tarjota työvälineet, joilla jokaisella nuorella olisi riittävät viestintävalmiudet ja osaaminen, mikäli joutuisivat keskelle poikkeustilannetta. Tällaisessa tilanteessa esimerkiksi kännykät eivät välttämättä toimi, verkko voi kaatua, kännykästä...
Ruohonjuurisarjakuvalla monilukutaitoa
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 07, 2016 4370   0   1   0   1  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Globaalikasvatus
  • Itseilmaisu
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Lukutaito
  • Monilukutaito
  • Sarjakuva
  • Tarinankerronta
  • Vuorovaikutustaidot
Ruohonjuurisarjakuva on tarina, joka kerrotaan visuaalisesti yleensä neljän ruudun avulla. Ruohonjuurisarjakuvan alkuperäinen tarkoitus on ollut tiedonvälittäminen esimerkiksi yhteisöissä, joissa monilla ei ole lukutaitoa. Siksi sarjakuvaa on hyödynnetty muun muassa kehitysyhteistyössä. Ruohonjuurisarjakuvan on kehittänyt Leif Packalén 1990-luvulla. Lukukeskus kokosi vuonna 2015 Nenäpäivän kunniaksi tietopaketin 10...
mediakartantuntija_kuva.JPG
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu February 17, 2016 2993   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Tillgänglig på svenska
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Tunteilla on iso rooli mediakulttuurissa. Nauramme, liikutumme, pitkästymme ja suutumme erilaisten mediasisältöjen, -välineiden ja tilanteiden parissa. Vaikka jotkin median viestit on tarkoitettu herättämään tiettyjä tunteita, mediasisällöt ovat aina monitulkintaisia. Medialukutaitoinen tunnistaa tunteisiin vetoavia vaikutuskeinoja ja tiedostaa niiden merkityksen myös omassa toiminnassaan. Mediakartan tuntijat -materiaali sisältää...
Hetkiä netissä
 
4.4 (5)
Tehtävä M Mediataitokoulu January 20, 2016 17357   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Digitarina
  • Elokuva
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kuvaaminen
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Osallistuminen
  • Tasa-arvo
  • Tunteet
  • Vaikuttaminen
  • Vastamainos
  • Verkko
  • Video
  • Vuorovaikutustaidot
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Älypuhelin on ennen kaikkea työkalu, joka mahdollistaa muun muassa aktiivisen osallisuuden yhteiskunnassa ja joka toimii myös sosiaalisen vuorovaikutuksen välineenä. Älylaitteisiin kriittisesti suhtautuvat mediatekstit ohjaavat huomiomme tyypillisesti laitteisiin, sen sijaan että kiinnittäisimme huomiota siihen mitä laitteilla tehdään. Älypuhelinten käyttö saattaa herättää monenlaisia tunteita ja ajatuksia....
kukasaoot.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu December 07, 2015 2177   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Osallistuminen
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Hyvä medialukutaito edellyttää paljolti samanlaisia valmiuksia kuin sosiaaliset vuorovaikutustaidotkin: täytyy oppia erottamaan vivahteita, sävyjä, taruja ja totuuksia toisistaan. Täytyy osata sekä antaa, että vastaanottaa palautetta. Tampereen yliopiston, Aikakausmedian ja Sanomalehtien Liiton Nuoret estradille – Äänenavaus -oppimateriaali antaa käytännön työkaluja mediakasvatukseen nuorisotyössä. Materiaali tarjoaa konkreettisia välineitä kansalaiseksi...
15 results - showing 1 - 10
1 2

Kirjautuminen