11 results - showing 1 - 10
1 2
Kuvituskuvia mediakasvatuksen tueksi. Kuvat on tehnyt Janne Kukkonen.
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu December 21, 2016 7180   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Globaalikasvatus
  • Internet
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Kuvitus
  • Medialukutaidot
  • Mediataide
  • Mediavälineet
  • Pelaaminen
  • Sarjakuva
  • Taide
  • Valokuva
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kymmeniä kuvituskuvia mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Mediataitokoulu.fi tai Piirroskuvat: Mediataitokoulu.fi. Kuvia voi käyttää esimerkiksi julisteissa, esityksissä, verkkosivujen artikkelien kuvituksena ja sosiaalisessa mediassa. Lataa kuvat (32 Mb ZIP...
Kuvien tarinat - Lapsen oikeuksien käsittelyä taide- ja mediakuvilla
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu June 16, 2016 2298   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Ihmisoikeudet
  • Kuvanlukutaito
  • Medialukutaidot
  • Mediataide
  • Osallistuminen
  • Taide
  • Tasa-arvo
  • Vaikuttaminen
  • Valokuva
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
Plan International Suomen julkaisema Kuvien tarinat -oppimateriaali yhdistää kuvanlukutaidon harjoittelemisen lapsen oikeuksien käsittelyyn. Opetusmateriaali pitää sisällään media-, taide- ja museoalan asiantuntijoiden kirjoittamia artikkeleita lapsen oikeuksista ja visuaalisesta kuvanlukutaidosta. Oppimateriaalissa on runsaasti media- ja taidekuvia sekä kuviin liittyviä tehtäviä. Harjoitukset on suunnattu erityisesti alakouluikäisille, mutta niitä...
Koulukino.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 30, 2015 1704   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Elokuva
  • Kokemukset
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Medialukutaidot
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Taide
  • Tarinankerronta
  • Tunteet
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
Koulukinon sivuilta löytyy oppimateriaaleja elokuvien katselun, analysoinnin ja elokuvakasvatustyön tueksi.Tavoitteena on tuoda koululaiset elokuvateatterielämyksen äärelle ja opettajat käsittelemään nähtyä jälkikäteen yhdessä oppilaiden kanssa. Materiaaleja on tarjolla monista elokuvateatterilevityksessä olevista elokuvista erilaisille luokka-asteille alkuopetuksesta toisen asteen oppilaitoksiin. Oppimateriaalejen avulla elokuvaa voidaan hyödyntää oppiaineiden opetuksessa, erilasiten teemojen käsittelyssä...
MIKÄ-ON-TOTTA.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 30, 2015 2070   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Ääni
  • Asenteet ja arvot
  • Draama
  • Itseilmaisu
  • Kuvakerronta
  • Mediataide
  • Mediataidot
  • Taide
  • Tarinankerronta
  • Tehokeinot
  • Tunteet
  • Visuaalisuus
  • Kollaasi
  • Dubbaus
  • Tasa-arvo
Lataa aineisto
AV-arkin tuottama Mikä on totta? -opetuspaketti koostuu kirjallisesta opetusmateriaalista sekä kotimaisten mediataiteilijoiden videoteoksista. Julkaisun artikkelit taustoittavat aihetta opettajille, kasvattajille ja vanhemmille. Tehtävät ja esimerkkiteokset kannustavat pohtimaan ja kyseenalaistamaan audiovisuaalista kerrontaa sekä luomaan omia tarinoita yhdessä lasten kanssa. Lapset näkevät paljon mainoksia – halusivat aikuiset sitä tai...
MITÄ-KUULUU.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 30, 2015 1611   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Ääni
  • Draama
  • Elokuva
  • Itseilmaisu
  • Kuvakerronta
  • Mediataide
  • Mediataidot
  • Osallistuminen
  • Taide
  • Tarinankerronta
  • Tunteet
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
AV-arkin tuottama Mitä kuuluu? -opetuspaketti koostuu kirjallisesta opetusmateriaalista ja kotimaisten mediataiteilijoiden teosesimerkeistä. Opetuspaketin avulla tarkastellaan erityisesti äänen merkitystä osana audiovisuaalista kerrontaa. Lähtökohtana on, että audiovisuaalinen kerronta herättää tunteita, vaikuttaa niihin ja auttaa käsittelemään niitä. Opetuspaketti soveltuu käytettäväksi eri ikäisten oppilaiden kanssa ja on jaettu kolmeen osaan....
kansikuvakone.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 30, 2015 1785   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Oma tuottaminen ja käyttötaidot
Avainsanat
  • Aikakauslehti
  • Itseilmaisu
  • Journalismi
  • Kansi
  • Kuvakerronta
  • Taitto
  • Tehokeinot
  • Tekijänoikeudet
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
Aikakausmedian Kansikuvakone on verkko-ohjelma, jolla voi itse suunnitella aikakauslehden kansia. Lehden logon voi valitan oikeiden aikakauslehtien logoista tai vaihtoehtoisesti suunnitella kannen omalle lehdelle. Kuvan kanteen voi tuoda omista tiedostoista tai käyttää Kansikuvakoneen kuvapankkia. Kansikuvakone on helppokäyttöinen työkalu, jonka avulla esimerkiksi tekijänoikeusasioiden oppiminen on hauskaa. ...
koululehtikone.png
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 30, 2015 2123   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Aikakauslehti
  • Itseilmaisu
  • Kuvitus
  • Osallistuminen
  • Visuaalisuus
  • Vuorovaikutustaidot
  • Journalismi
Lataa aineisto
Aikakausmedian Koululehtikone on verkko-ohjelma, jolla koulut ja luokat voivat tehdä opettajan johdolla ryhmätyönä oman aikakauslehden. Koululehtikoneen avulla lapset ja nuoret pääsevät tutustumaan aikakauslehden toimittamisen vaiheisiin. Myös tyylilajiin ja lukijoihin perehtyminen onnistuu syvällisemmin suunniteltaessa omaa lehteä. Koululehtikone on tarkoitettu ohjaajavetoiseen ryhmätyöskentelyyn, ja sen avulla voi harjoitella erilaisia...
Totta kai.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 29, 2015 1890   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Aikakauslehti
  • Asenteet ja arvot
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Kuvanlukutaito
  • Mainonta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Mediateksti
  • Monilukutaito
  • Tehokeinot
  • Vaikuttaminen
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
Aikakausmedian Totta kai -oppimateriaali esittelee aikakauslehtimainosten tehokeinoja, vaikutustapoja ja ilmenemismuotoja. Samalla materiaali antaa keinoja aikakauslehtimainosten lukemiseen, tulkitsemiseen ja käsittelemiseen. Oppimateriaali sisältää konkreettisia tehtäviä, joiden avulla lapset ja nuoret voivat arvioida mainosten asenteita ja arvoja. Tehtävät ovat sovellettavissa eri ikäisille oppilaille ja eri oppiaineisiin.
meidanjutustatuttu.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 07, 2015 9336   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • BYOD
  • Lähiympäristö
  • Mediataidot
  • Osallistuminen
  • Tillgänglig på svenska
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
Älypuhelimet ja muut videointiin sopivat laitteet ovat arkipäivää pienten lasten kodeissa ja koululaisten omassa käytössä. Videointi voi kannustaa lapsia tutkimaan ja tallentamaan itse kiinnostavia asioita elämästään ja lähiympäristöstään. Omilla videoilla on kiva esitellä tuttuja juttuja toisille lapsille ja miksei myös aikuisille. Meidän jutusta tuttu -toimintamallissa tutustutaan...
Abstraktien asioiden valokuvaaminen
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 01, 2015 2242   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Itseilmaisu
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Taide
  • Visuaalisuus
Tehtävän tavoitteena on kehittää visuaalista lukutaitoa sekä valokuvaamisen käyttötaitoja oman tekemisen ja hahmottamisen kautta. Tehtävän vaikeustasoa ja haastavuutta voidaan säädellä ikä- tai kokemustasosta riippuen kuvausaiheiden valinnan mukaan. Abstrakteja kuvausaiheita miettiessä osallistuja pääsee pohtimaan syvällisemmin kuvauskohteita ja aiheeseen liittyvää symboliikkaa. Toiminta Anna osallistujille jokin...
11 results - showing 1 - 10
1 2

Kirjautuminen