9 results - showing 1 - 9
Populismibingo
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu December 08, 2016 3920   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Ihmisoikeudet
  • Internet
  • Journalismi
  • Keskustelu
  • Lukutaito
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Mediateksti
  • Monilukutaito
  • Sanomalehti
  • Sosiaalinen media
  • Tunteet
  • Turvallisuus
  • Vaikuttaminen
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja muuta kasvatustyötä. Populismista puhutaan paljon mutta itse terminä se jää usein epämääräiseksi. Yhtä ja ainutta oikeaa määritelmää termille ei ole. Tästä syystä ymmärryksen lisääminen populismista...
Populismibingo
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu November 17, 2016 2509   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Available in English
  • Globaalikasvatus
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Monilukutaito
  • Osallistuminen
  • Vaikuttaminen
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Populismibingo on kriittisen medialukutaidon edistämiseen suunniteltu pelillinen työkalu. Populismibingo on yksin tai yhdessä pelattava peli, jossa tarkastellaan poliittista puhetta populismin näkökulmasta. Poliittinen puhe voi edustaa mitä tahansa liikettä tai suuntausta. Populismibingoa voi pelata vaikkapa eduskunnan täysistunnoilla, kunnanvaltuustojen kokouksilla tai eri arkistojen lähteitä hyödyntäen. Mainokset, tiedotteet, haastattelut, mielipidekirjoitukset, väittelyt, tentit...
Toimitusvaltaus! Ja yhdeksän muuta mediakasvatusprojektia
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu August 10, 2016 2190   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Internet
  • Itseilmaisu
  • Journalismi
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Osallistuminen
  • Uutiset
  • Vaikuttaminen
  • Sanomalehti
Lataa aineisto
Koulujen ja lehtien yhteistyölle on otollinen aika, kun uudet opetussuunnitelmat ovat astuneet voimaan. Sanomalehtien Liiton julkaisemassa materiaalissa esitellään koulujen ja sanomalehtien yhdessä toteuttamia projekteja. Ne ovat sovellettavissa eri-ikäisten oppijoiden kanssa alakoulusta toiselle asteelle. Projekteissa on esimerkiksi tehty nettiuutislähetyksiä ja toimitettu sanomalehden liite. Materiaalissa on vinkkejä sekä opettajille että mediakasvatuksesta kiinnostuneille...
Kuvien tarinat - Lapsen oikeuksien käsittelyä taide- ja mediakuvilla
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu June 16, 2016 2298   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Ihmisoikeudet
  • Kuvanlukutaito
  • Medialukutaidot
  • Mediataide
  • Osallistuminen
  • Taide
  • Tasa-arvo
  • Vaikuttaminen
  • Valokuva
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
Plan International Suomen julkaisema Kuvien tarinat -oppimateriaali yhdistää kuvanlukutaidon harjoittelemisen lapsen oikeuksien käsittelyyn. Opetusmateriaali pitää sisällään media-, taide- ja museoalan asiantuntijoiden kirjoittamia artikkeleita lapsen oikeuksista ja visuaalisesta kuvanlukutaidosta. Oppimateriaalissa on runsaasti media- ja taidekuvia sekä kuviin liittyviä tehtäviä. Harjoitukset on suunnattu erityisesti alakouluikäisille, mutta niitä...
Hetkiä netissä
 
4.4 (5)
Tehtävä M Mediataitokoulu January 20, 2016 17357   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Digitarina
  • Elokuva
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kuvaaminen
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Osallistuminen
  • Tasa-arvo
  • Tunteet
  • Vaikuttaminen
  • Vastamainos
  • Verkko
  • Video
  • Vuorovaikutustaidot
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Älypuhelin on ennen kaikkea työkalu, joka mahdollistaa muun muassa aktiivisen osallisuuden yhteiskunnassa ja joka toimii myös sosiaalisen vuorovaikutuksen välineenä. Älylaitteisiin kriittisesti suhtautuvat mediatekstit ohjaavat huomiomme tyypillisesti laitteisiin, sen sijaan että kiinnittäisimme huomiota siihen mitä laitteilla tehdään. Älypuhelinten käyttö saattaa herättää monenlaisia tunteita ja ajatuksia....
VASTAMAINOS.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 30, 2015 2631   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Aikakauslehti
  • Asenteet ja arvot
  • Itseilmaisu
  • Kaupallisuus
  • Kuvanlukutaito
  • Mainonta
  • Medialukutaidot
  • Tehokeinot
  • Vaikuttaminen
  • Vastamainos
Lataa aineisto
Mitä mainos kertoo ja jättää kertomatta? Mitä ovat vastamainokset ja miten niitä voi hyödyntää opetuksessa? Eettin tuottaman Medialukutaitoa vastamainoksista –oppaan avulla voit ohjata alakouluille ja vanhemiille ryhmille sopivan vastamainostyöpajan, jossa opitaan sekä vastaanottamaan että tuottamaan mediatekstejä. Työpajassa tutustutaan mainosten analyysiin ja maailmankaupan kysymyksiin markkinoinnin takana, tulkitaan...
Totta kai.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 29, 2015 1890   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Aikakauslehti
  • Asenteet ja arvot
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Kuvanlukutaito
  • Mainonta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Mediateksti
  • Monilukutaito
  • Tehokeinot
  • Vaikuttaminen
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
Aikakausmedian Totta kai -oppimateriaali esittelee aikakauslehtimainosten tehokeinoja, vaikutustapoja ja ilmenemismuotoja. Samalla materiaali antaa keinoja aikakauslehtimainosten lukemiseen, tulkitsemiseen ja käsittelemiseen. Oppimateriaali sisältää konkreettisia tehtäviä, joiden avulla lapset ja nuoret voivat arvioida mainosten asenteita ja arvoja. Tehtävät ovat sovellettavissa eri ikäisille oppilaille ja eri oppiaineisiin.
Oma ympäristö paremmaksi -digitarina
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 01, 2015 1868   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Ääni
  • Digitarina
  • Itseilmaisu
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Monilukutaito
  • Vaikuttaminen
  • Ympäristö
Tehtävässä tarkastellaan omaa lähiympäristöä vaikuttamisen ja kehittämisen näkökulmista. Vaikuttamiseen pyrkivä toiminta esitetään mediavälitteisesti. Tehtävä alkaa ympäristöön tutustumisella, jolloin osallistujat miettivät kohteen, jota voisi parantaa tai jossa olisi jotain kehitettävää. Osallistujat voivat pohtia seuraavia kysymyksiä: mitä kehitettävää kohteessa olisi? millä keinoin...
Katse omassa kaupungissa
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 01, 2015 1482   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Keskustelu
  • Lähiympäristö
  • Mediataidot
  • Vaikuttaminen
  • Ympäristö
Toiminta Tehtävässä kiinnitetään huomiota omaan lähiympäristöön ja pohditaan sen hyviä ja huonoja puolia. Tehtävän tarkoituksena on herättää kiinnostusta ja antaa mahdollisuuksia pohtia oman ympäristön kehittämistä. Tehtävää voidaan toteuttaa eri ikäisten kanssa ja sitä voidaan soveltaen laajentaa pidemmäksikin projektiksi. Aloittakaa toiminta keskustelemalla omasta asuinpaikasta tai lähiympäristöstä. Mitkä...
9 results - showing 1 - 9

Kirjautuminen