30 results - showing 1 - 10
1 2 3
Kamerakynätyöskentelyä (Kuva: Ismo Kiesiläinen)
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu January 15, 2018 2638   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Elokuva
  • Itseilmaisu
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Lähiympäristö
  • Lyhytelokuva
  • Medialukutaidot
  • Mediavälineet
  • Monilukutaito
  • Video
  • Kamerakynä
Lataa aineisto
Videokuvaaminen koulussa on hauskaa mutta joskus aikaa vievää ja monimutkaista. Kamerakynän pedagogiikassa kameraa käytetään helpommin – kuin kynää. Elokuvaprojektien sijaan tehdään pieniä kuvaustehtäviä, joilla suunnataan oppilaan ajattelua, toimintaa ja vuorovaikutusta. Videoita ei tarvitse editoida eikä välttämättä edes siirtää, vaan ne voidaan katsoa suoraan mobiililaitteen ruudulta pienissä ryhmissä. Nopea tehtävä...
Mediataide kasvattaa! Osa 5: Miltä tuntuu?
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu May 10, 2017 2685   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Elokuva
  • Empatia
  • Itseilmaisu
  • Keskustelu
  • Mediataide
  • Taide
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Mediataide kasvattaa! -sarjan viides osa Miltä tuntuu? tarjoaa avaimia mediataiteen hyödyntämiseksi osana tunnekasvatustyötä. Opas sisältää kuusi mediateosta ja teoksiin liittyvät tehtäväkokonaisuudet. Miltä tuntuu? -opetuspaketti on tarkoitettu erityisesti varhaiskasvattajien ja alkuopetuksen opettajien käyttöön, mutta sisällöt soveltuvat kuitenkin käytettäväksi hyvin eri ikäisten lasten...
Oi maamme! – lyhytelokuvia arkistofilmeistä
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu February 22, 2017 3805   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Dubbaus
  • Itseilmaisu
  • Kuvanlukutaito
  • Medialukutaidot
  • Mediataide
  • Mediataidot
  • Mediateksti
  • Näyttely
  • Taide
  • Tarinankerronta
  • Video
  • Lyhytelokuva
Lataa aineisto
Tehtävässä tehdään omia lyhytelokuvia hyödyntämällä arkistojen aarteita. Tehtävä voidaan toteuttaa yksin, pareittain tai ryhmissä. Tehtävä soveltuu esimerkiksi nuorten parissa tehtävään mediakasvatukseen esimerkiksi kouluissa ja oppilaitoksissa, nuorisotaloilla tai kirjastoissa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää videomateriaalin käsittelyssä tarvittavaa tekniikkaa, esimerkiksi editointiohjelmaa. Tehkää arkistomateriaaleja hyödyntäen 1-8 minuuttisia lyhytelokuvia. Arkistomateriaalin käsittelyssä ja leikkaamisessa voitte käyttää...
Aikamatkaajat
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu December 01, 2016 9128   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Internet
  • Itseilmaisu
  • Journalismi
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Lähiympäristö
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediakulttuurin muutos
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Mediateksti
  • Mediavälineet
  • Monilukutaito
  • Näyttely
  • Osallistuminen
  • Taide
  • Taidenäyttely
Lataa aineisto
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön jätämme tuleville sukupolville? Mediataitoviikon Suomi 100 -materiaalissa tarkastellaan paikan ja ajan muutosta. Ihmisten elinympäristö muuttuu jatkuvasti, ja media tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia tämän kehityskulun ymmärtämiseen. Aikamatkaajat-materiaali liikkuu menneisyyden,...
Ruohonjuurisarjakuvalla monilukutaitoa
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 07, 2016 4370   0   1   0   1  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Globaalikasvatus
  • Itseilmaisu
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Lukutaito
  • Monilukutaito
  • Sarjakuva
  • Tarinankerronta
  • Vuorovaikutustaidot
Ruohonjuurisarjakuva on tarina, joka kerrotaan visuaalisesti yleensä neljän ruudun avulla. Ruohonjuurisarjakuvan alkuperäinen tarkoitus on ollut tiedonvälittäminen esimerkiksi yhteisöissä, joissa monilla ei ole lukutaitoa. Siksi sarjakuvaa on hyödynnetty muun muassa kehitysyhteistyössä. Ruohonjuurisarjakuvan on kehittänyt Leif Packalén 1990-luvulla. Lukukeskus kokosi vuonna 2015 Nenäpäivän kunniaksi tietopaketin 10...
Toimitusvaltaus! Ja yhdeksän muuta mediakasvatusprojektia
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu August 10, 2016 2190   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Internet
  • Itseilmaisu
  • Journalismi
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Osallistuminen
  • Uutiset
  • Vaikuttaminen
  • Sanomalehti
Lataa aineisto
Koulujen ja lehtien yhteistyölle on otollinen aika, kun uudet opetussuunnitelmat ovat astuneet voimaan. Sanomalehtien Liiton julkaisemassa materiaalissa esitellään koulujen ja sanomalehtien yhdessä toteuttamia projekteja. Ne ovat sovellettavissa eri-ikäisten oppijoiden kanssa alakoulusta toiselle asteelle. Projekteissa on esimerkiksi tehty nettiuutislähetyksiä ja toimitettu sanomalehden liite. Materiaalissa on vinkkejä sekä opettajille että mediakasvatuksesta kiinnostuneille...
Open ilmasto-opas
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu August 09, 2016 2114   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Ihmisoikeudet
  • Itseilmaisu
  • Medialukutaidot
  • Osallistuminen
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Open ilmasto-opas on aineopettajille opetus- ja kasvatustyön tueksi tehty opasmateriaali. Se kuvaa ilmastonmuutos-ilmiön jokaisen koulussa opetettavan oppiaineen näkökulmasta erikseen ja tarjoaa lisäksi kuvamateriaalia, sekä aihepiiriin sopivia tehtäväideoita jokaiselle oppiaineelle. Ilmastonmuutosta lähestytään myös mediakasvatuksellisesta näkökulmasta. Opettajille on runsaasti taustamateriaalia sekä tehtävävinkkejä, jotka käsittelevät lähdekriittisyyttä, omaa tuottamista ja viestinnän yhteiskunnallista merkitystä....
Poliittisen valokuvan festivaali 2016 - Kotimaa
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu June 21, 2016 2327   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Ihmisoikeudet
  • Itseilmaisu
  • Kokemukset
  • Kuvaaminen
  • Kuvanlukutaito
  • Medialukutaidot
  • Näyttely
  • Osallistuminen
  • Valokuva
Lataa aineisto
Poliittisen valokuvan festivaalin teema vuonna 2016 oli kotimaa. Festivaalin tehtävämateriaali sisältää tehtäviä, joiden avulla valokuviin päästään syventymään tarkemmin ja samalla pohtimaan sen teemoja syvemmin. Materiaali on suunniteltu näyttelyvierailua varten, mutta sitä voidaan käyttää itsenäisesti taiteilijoiden verkkosivuja tai PVF-lehteä hyödyntämällä. Medialukutaitoa harjoitellaan ja syvennetään...
kannykkakuva.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu December 07, 2015 2303   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Oma tuottaminen ja käyttötaidot
Avainsanat
  • Itseilmaisu
  • Kuvanlukutaito
  • Mediataidot
  • Mediavälineet
Lataa aineisto
Viritä anturisi ja sähköisty! Lähde tutustumismatkalle mediamaailmaan! Suomen 4H -liiton TOP-tehtäväpankin media-aiheisissa tehtävissä kehität omia mediataitojasi ja tutkit mediaa, pelejä ja nettiä uusista näkökulmista. Välineenä toimii vaikkapa oma kännykkä. Matka mediamaailmaan on täynnä hauskaa puuhaa ja luovuutta. Esimerkkejä tehtäväpankista: Oma...
maailmanpiiri.png
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu December 04, 2015 1858   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Digitarina
  • Itseilmaisu
  • Kokemukset
  • Kuvakerronta
  • Mediataidot
Lataa aineisto
Maailmanpiiri on työpaja, jossa maahanmuuttajataustaiset nuoret voivat kirjoittaa, kuvata, äänittää ja piirtää oman digitaalisen tarinansa. Digitarinan tekemisen avulla nuori voi rakentaa ja vahvistaa identiteettiään omista lähtökohdistaan. Tarkoituksena on työstää matkaa kahden erilaisen maan ja kulttuurin välillä mielikuvituksen keinoin. Mediakasvatuskeskus Metkan tuottama Maailmanpiiri –oppimateriaali on suunniteltu maahanmuuttajien...
30 results - showing 1 - 10
1 2 3

Kirjautuminen