8 results - showing 1 - 8
Digijalanjälki
 
3.8 (3)
Tehtävä M Mediataitokoulu February 04, 2016 10507   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Arki
  • Big Data
  • Digitarina
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Mediataidot
  • Mediavälineet
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Verkko
  • Yksityisyys
Me kaikki jätämme jälkiä verkkoon. Jokainen tykkäys, kommentti ja ladattu kuva on jälki meistä. Yksittäiset jäljet ovat pieniä ja hajallaan, mutta kun niitä ryhtyy yhdistelemään, alkaa meistä muodostua kokonainen kuva, niin sanottu digijalanjälki. Puhutaan aktiivisesta ja passiivisesta digijalanjäljestä. Aktiivinen digijalanjälki tarkoittaa kaikkia niitä jälkiä, joita olemme...
Hetkiä netissä
 
4.4 (5)
Tehtävä M Mediataitokoulu January 20, 2016 17357   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Digitarina
  • Elokuva
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kuvaaminen
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Osallistuminen
  • Tasa-arvo
  • Tunteet
  • Vaikuttaminen
  • Vastamainos
  • Verkko
  • Video
  • Vuorovaikutustaidot
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Älypuhelin on ennen kaikkea työkalu, joka mahdollistaa muun muassa aktiivisen osallisuuden yhteiskunnassa ja joka toimii myös sosiaalisen vuorovaikutuksen välineenä. Älylaitteisiin kriittisesti suhtautuvat mediatekstit ohjaavat huomiomme tyypillisesti laitteisiin, sen sijaan että kiinnittäisimme huomiota siihen mitä laitteilla tehdään. Älypuhelinten käyttö saattaa herättää monenlaisia tunteita ja ajatuksia....
maailmanpiiri.png
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu December 04, 2015 1858   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Digitarina
  • Itseilmaisu
  • Kokemukset
  • Kuvakerronta
  • Mediataidot
Lataa aineisto
Maailmanpiiri on työpaja, jossa maahanmuuttajataustaiset nuoret voivat kirjoittaa, kuvata, äänittää ja piirtää oman digitaalisen tarinansa. Digitarinan tekemisen avulla nuori voi rakentaa ja vahvistaa identiteettiään omista lähtökohdistaan. Tarkoituksena on työstää matkaa kahden erilaisen maan ja kulttuurin välillä mielikuvituksen keinoin. Mediakasvatuskeskus Metkan tuottama Maailmanpiiri –oppimateriaali on suunniteltu maahanmuuttajien...
seksia_mediassa.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 07, 2015 5190   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Available in English
  • Digitarina
  • Mainonta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Monilukutaito
  • Nettielämää
  • Seksuaalisuus
  • Tillgänglig på svenska
Lataa aineisto
Median seksuaaliset sisällöt ovat nykykulttuurissa aiempaa avoimemmin kaikkien nähtävillä ja ne sekä kiinnostavat että mietityttävät nuoria. Tämän materiaalin tavoitteena on tukea medialukutaitoa ottamalla seksuaaliset sisällöt analyyttisen tarkastelun kohteeksi. Lähtökohtana on, että mediayhteiskunnan kansalaiset ovat median aktiivisia tulkitsijoita, eivät vain passiivisia vastaanottajia. Medialukutaitoinen osaa suhtautua kriittisemmin median esittämiin kuviin ja...
maxresdefault.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 07, 2015 4548   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Arki
  • Available in English
  • Digitarina
  • Mediataidot
  • Nettielämää
  • Pelaaminen
  • Pelit
  • Tillgänglig på svenska
Lataa aineisto
Nettielämää-videot esittelevät median käyttöön liittyviä arkisia tilanteita digitarinoiden kautta. Videoiden tarinat on jaksotettu väliotsikoilla, joihin videon voi pysäyttää keskustelua varten. Tässä videossa käsitellään pelaamista harrastuksena ja kilpaurheiluna, pelaamisen ja arjen yhteensovittamista ja ongelmallista pelaamista. Lataa tausta-aineisto (PDF)
olenkoainoa.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 07, 2015 4006   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Digitarina
  • Internet
  • Kiusaaminen
  • Mediataidot
  • Nettielämää
  • Tillgänglig på svenska
  • Turvallisuus
Lataa aineisto
Nettielämää-videot esittelevät median käyttöön liittyviä arkisia tilanteita digitarinoiden kautta. Videoiden tarinat on jaksotettu väliotsikoilla, joihin videon voi pysäyttää keskustelua varten. Tässä videossa käsitellään nettituttujen tapaamista, kiusaamista ja käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Lataa tausta-aineisto (PDF)
Nettielämää - Pääsenkö porukkaan?
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 07, 2015 3678   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Digitarina
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Tillgänglig på svenska
Lataa aineisto
Nettielämää-videot ja keskusteluaineistot esittelevät median käyttöön liittyviä arkisia tilanteita digitarinoiden kautta. Videoiden tarinat on jaksotettu väliotsikoilla, joihin videon voi pysäyttää keskustelua varten. Tässä videossa käsitellään sosiaalista mediaa, matkapuhelimen käyttöä, virtuaalisia hyödykkeitä ja kaveripainetta. Lataa tausta-aineisto (PDF)
Oma ympäristö paremmaksi -digitarina
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu September 01, 2015 1868   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Ääni
  • Digitarina
  • Itseilmaisu
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Monilukutaito
  • Vaikuttaminen
  • Ympäristö
Tehtävässä tarkastellaan omaa lähiympäristöä vaikuttamisen ja kehittämisen näkökulmista. Vaikuttamiseen pyrkivä toiminta esitetään mediavälitteisesti. Tehtävä alkaa ympäristöön tutustumisella, jolloin osallistujat miettivät kohteen, jota voisi parantaa tai jossa olisi jotain kehitettävää. Osallistujat voivat pohtia seuraavia kysymyksiä: mitä kehitettävää kohteessa olisi? millä keinoin...
8 results - showing 1 - 8

Kirjautuminen