Kevään ensimmäiset kukat kasvavat esiin kuolleesta ruohosta. Taustalla lumisia kukkuloita.

Mediataitokoulu on palvellut mediakasvattajia jo useiden vuosien ajan. Sivusto uudistuu elokuussa täydellisesti ja vanha sivusto poistuu käytöstä. Suuri osa materiaaleista siirtyy uudelle sivulle ja niiden käytettävyys paranee huomattavasti. Luvassa on lisäksi sivuston täydet kieliversiot ruotsiksi ja myöhemmin englanniksi. Seuraa meitä Facebookissa, Instagramissa tai Twitterissä ja saat ajantasaiset tiedot uuden Mediataitokoulun aukeamisesta.

Mediataitoviikko järjestetään 2021 yhdeksännen kerran. Viime talven mediataitoviikkoa vietettiin yli 1800 organisaatiossa. Materiaaleja, tapahtumia ja kampanjoita oli tuottamassa jopa 52 yhteistyökumppania. Vaikka KAVIn koordinoima teemaviikko on ollut kasvava menestys jo pitkään, mutta aina on parantamisen varaa. Koska Mediataitoviikkoa tehdään jokaisen mediataitojen kanssa työskentelevän ammattilaisen työn helpottamiseksi, päädyimmekin tekemään muutaman kaivatun muutoksen.

Uuden selvityksen mukaan elokuvien, televisio-ohjelmien ja digitaalisten pelien ikärajat sekä niiden haitallista sisältöä kuvaavat symbolit tunnetaan suomalaisissa lapsiperheissä varsin hyvin. Ikärajoilla on vanhempien vahva kannatus ja sisällöistä saatavaa ennakkotietoa pidetään tärkeänä. Lasten kanssa myös keskustellaan mediasisällöistä aiempaa enemmän. Lapset ja nuoret seuraavat paljon myös sellaisia maksullisia kanavia ja videonjakoalustoja, joilla ei ole ikärajoja, mutta niidenkin sääntelyyn on tulossa muutos. Lisätietoa ikärajoista kaivattiin etenkin ongelmatilanteissa.

Selvityksen kuvaohjelmien ikärajatuntemuksesta toteutti Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore ja sen rahoitti Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI. Edellinen ikärajoja koskenut tutkimus toteutettiin suunnilleen samansuuntaisena vuonna 2013.

Vasu velvoittaa mediakasvattamaan*, mutta miten sen tekisimme? Tuleeko päiväkotilaisista pikkukoululaisia, jos tässä aletaan pitää mediatunteja? Eivätkö lapset jo muutenkin ole liikaa ruudun ääressä? Kuka vastaa siitä, että tässä on järkeä eikä vain ylimääräistä työtä? Mediakasvatukseen liittyy varhaiskasvatuksessa edelleen paljon avoimia kysymyksiä.

Millaisiin asioihin ikäihmisten mediakasvatuksessa tulisi kiinnittää huomiota? Vastauksia tähän laajaan kysymykseen on saatu IkäihMe-hankkeessa (2018-2020). Osana OKM:n Opettajankoulutuksen kehittämisohjelmaa kehitämme hankkeessa tutkimusperustaisesti aikuiskoulutukseen suuntautuvien opettajien koulutusta siten, että siellä huomioidaan entistä paremmin ikäihmisten oppimisen ohjaaminen ja medialukutaitojen tukeminen.