Literacy into action: digital games as action and text in the English and literacy classroom

Using data gathered from a three-year research project exploring digital literacy and pedagogy with respect to video games, including classroom games-based pedagogy and curriculum and ethnographic research on students' digital game playing, this article locates and explores a key conceptual problem facing the incorporation of digital games into English and literacy classroom activities. This challenge is defined as “action” and refers to the non-visual and non-textual elements of gameplay. This challenge is explored both theoretically and through a practical discussion of various strategies developed by teachers in the project to approach this issue. The article draws on contemporary game studies in order to map out and highlight several key areas where action-based projects lead to critical reflection.

Media Literacy Research Index

The purpose of this index is to bring together and promote international media literacy and media education research. The index is updated regularly, and you can also inform us about missing research via e-mail. Information presented here is all openly available in the Internet. Accessing full articles may require permission from the publisher.

Please, report to us if there is a malfunctioning link or if the information presented in the index is incorrect.

Medialukutaidon ja mediakasvatuksen viitetietokanta

Viitetietokannan tarkoituksena on tehdä näkyväksi medialukutaitoa ja mediakasvatusta käsittelevää tutkimusta. Tietokantaan on koottu yhteen kansainvälistä aiheita käsittelevää tutkimusta. Tietokantaa päivitetään säännöllisesti. Voit myös täydentää tietokantaa toimittamalla puuttuvan tutkimuksen tiedot sähköpostitse. Tietokannassa esitetyt tiedot ovat vapaasti saatavilla Internetissä. Kokonaisten artikkelien lukeminen saattaa edellyttää lupaa kustantajalta.

Ilmoitathan sähköpostitse, mikäli jokin linkki ei toimi tai esitetty tieto on väärin.