Argument for the Need for a Cognitive Theory of Media Literacy

The thesis of this article is that the individual should be regarded as the locus of media literacy-not schools, parents, or the media industries. Furthermore, the article argues that it is not sufficient to educate individuals about the nature of the media and the potential harm of various messages. There is an issue more fundamental than education and that is the building of greater understanding about how the human mind works. Therefore, we need a cognitive theory that will focus on the special characteristics of media exposure and will explain how people filter messages and construct meaning from those messages.

Media Literacy Research Index

The purpose of this index is to bring together and promote international media literacy and media education research. The index is updated regularly, and you can also inform us about missing research via e-mail. Information presented here is all openly available in the Internet. Accessing full articles may require permission from the publisher.

Please, report to us if there is a malfunctioning link or if the information presented in the index is incorrect.

Medialukutaidon ja mediakasvatuksen viitetietokanta

Viitetietokannan tarkoituksena on tehdä näkyväksi medialukutaitoa ja mediakasvatusta käsittelevää tutkimusta. Tietokantaan on koottu yhteen kansainvälistä aiheita käsittelevää tutkimusta. Tietokantaa päivitetään säännöllisesti. Voit myös täydentää tietokantaa toimittamalla puuttuvan tutkimuksen tiedot sähköpostitse. Tietokannassa esitetyt tiedot ovat vapaasti saatavilla Internetissä. Kokonaisten artikkelien lukeminen saattaa edellyttää lupaa kustantajalta.

Ilmoitathan sähköpostitse, mikäli jokin linkki ei toimi tai esitetty tieto on väärin.