The Muse Pixeliope: Digitalization and Media Literacy Education

Most media literacy programs fail to take into account the dramatic nature of digitalization, focusing on analog-native media such as the newspaper or digital-native media such as computers and overlooking the process through which these forms are blending and converging. Those trends and ideas include new digital aesthetics and new social effects caused by digitalization, both of which need to be taken into account in media literacy programs. The aesthetics of digitalization include pre purposing and repurposing content, virtual experiences sampling, interactivity, and manipulation. The new social effects include nonlinearity and content on demand. Digitalization will not immediately replace analog- and digital-oriented programs but needs to be considered as a part of thorough media literacy education.

Media Literacy Research Index

The purpose of this index is to bring together and promote international media literacy and media education research. The index is updated regularly, and you can also inform us about missing research via e-mail. Information presented here is all openly available in the Internet. Accessing full articles may require permission from the publisher.

Please, report to us if there is a malfunctioning link or if the information presented in the index is incorrect.

Medialukutaidon ja mediakasvatuksen viitetietokanta

Viitetietokannan tarkoituksena on tehdä näkyväksi medialukutaitoa ja mediakasvatusta käsittelevää tutkimusta. Tietokantaan on koottu yhteen kansainvälistä aiheita käsittelevää tutkimusta. Tietokantaa päivitetään säännöllisesti. Voit myös täydentää tietokantaa toimittamalla puuttuvan tutkimuksen tiedot sähköpostitse. Tietokannassa esitetyt tiedot ovat vapaasti saatavilla Internetissä. Kokonaisten artikkelien lukeminen saattaa edellyttää lupaa kustantajalta.

Ilmoitathan sähköpostitse, mikäli jokin linkki ei toimi tai esitetty tieto on väärin.