Uutisten dramatisointi

G Updated
 
0.0 (0)
2763   0   0   0   0  

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 10-12-vuotiaat
  • 13-15-vuotiaat
  • Yli 16-vuotiaat
Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Tehtävän kesto
Odottaa käyttäjäarvioita
Avainsanat
  • Draama
  • Itseilmaisu
  • Mediataidot
  • Uutiset
  • Video

Tehtävän tavoitteena on kehittää uutis- ja mediatekstien tulkintataitoja sekä avata uutisiin liittyviä konventioita eläytymismenetelmän avulla. 

Toiminta

Ryhmät valitsevat verkosta tai sanomalehdestä uutisen, jonka he dramatisoivat live-esitykseksi tai videoesitykseksi. Ryhmät analysoivat uutisen, mistä se kertoo (esim. tapahtuma), mitä osapuolia uutinen koskee tai ketä siinä esiintyy. Esitykseen valitaan tilanne, roolit, tapahtuma ja puheenvuorot. 

Muodosta isommasta ryhmästä noin 3-4 hengen ryhmiä ja ohjeista valitsemaan netistä tai sanomalehdestä uutinen, jonka tapahtumat ryhmä dramatisoi live- tai videoesitykseksi. Voitte tehdä esityksiä myös yhdestä uutisesta, jolloin pääsette tarkkailemaan erilaisia tulkintoja samasta aiheesta. Jos jokainen ryhmä valitsee eri aiheen, voi muu ryhmä esityksen nähtyään arvuutella, mikä oli alkuperäisen uutisjutun otsikko.

Dramatisointi aloitetaan tutustumalla uutiseen ja analysoimalla se: mistä uutinen kertoo, mitä osapuolia uutinen koskee ja ketä siinä esiintyy? Minne tapahtumat sijoittuvat ja kenelle uutinen on erityisen kiinnostava tai tärkeä? 

Kun uutinen on purettu auki, anna esityksen käsikirjoittamiselle aikaa noin 15 minuuttia. Pyydä ryhmää miettimään esityksessä nähtävä tilanne, roolit, tapahtuman kulku sekä roolihahmojen puheenvuorot. Jos esitykset käydään läpi koko ryhmän kanssa, varaa pienryhmälle yksi harjoittelukerta. 

Esitysten jälkeen keskustelkaa yhdessä, millaisia ajatuksia uutisten dramatisointi herätti ja mikä harjoituksesta jäi parhaiten mieleen.

User reviews

There are no user reviews for this listing.
Ratings
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Comments

Vapaasanahaku

Keywords:

Uudet tehtävät

kumppanuus
Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa...
Videosarja sananvapaudesta
Suomen PEN – Finlands PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden...
Mielen kuvittajat
Katse on ihmisen yksi keskeisimmistä aisteista, joilla maailmaa havainnoidaan....
älylelu
Toiminnan tavoitteet Älylelun rakentamisen tavoitteena...
Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien...

Kirjautuminen