Oman älylelun rakentaminen

M Updated
 
0.0 (0)
663   0   1   0   0  
älylelu

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 4-6-vuotiaat
  • 7-9-vuotiaat
Tavoite
Oma tuottaminen ja käyttötaidot
Tehtävän kesto
Laajempi kokonaisuus
Avainsanat
  • Älylelut
  • Asioiden internet
  • Elektroninen askartelu
  • Ubiikki tietoteknologia
Lataa aineisto
Toiminnan tavoitteet

Älylelun rakentamisen tavoitteena on tuottaa lapsille alustava ymmärrys siitä, että tietokoneita voi olla minkä tahansa arkisen esineen sisällä ja että nämä laitteet -mukaan lukien lelut- voivat olla myös kytkettyinä internettiin. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden tavoitteiden mukaisesti tehtävän kautta lapsi alkaa hahmottaa, että teknologia on aina ihmisen luovan ajattelun ja toiminnan tulosta. Itse tekeminen tekee teknologista ymmärrettävämpää.

Mikä älylelu?

Älylelulla tarkoitetaan lelua, joka sisältää tietokoneen ja / tai joka voidaan yhdistää internetiin. Yksi esimerkki olemassa olevista älyleluista on Hello Barbie. Ulkoisesti, se muistuttaa tavallista Barbieta, mutta sen sisältä löytyy mikrofoni, kaiutin sekä pieni tietokone. Barbie voidaan langattoman internetyhteyden kautta kytkeä pilvipalveluun, johon varastoitu 8000 erilaista fraasia sekä 20 interaktiivista sanaleikkiä. Nuken perusidea on, että se kykenee käymään lapsen kanssa reaaliaikaista vuoropuhelua kyselemällä lapselta asioita ja vastaamalla lapsen kysymyksiin asianmukaisesti.

Toiminnan vaiheet

Ennakkokäsitysten selvittäminen
Aluksi on tärkeä selvittää, millaisia ennakkokäsityksiä lapsilla on tietokoneista ja internetistä, sillä nämä käsitykset määrittävät millaisia älyleluja lapset pystyvät ylipäätään kuvittelemaan ja suunnittelemaan. Tutkimuksen perusteella lapset usein ymmärtävät tietokoneen mikrosirun sijaan läppärinä tai pöytäkoneena . Tällöin ajatus siitä, että lelussa olisi tietokone, voi olla osalle lapsista sula mahdottomuus.

Tietokoneisiin ja internetiin tutustuminen

Ennakkokäsitysten kartoittamisen jälkeen selvitetään yhdessä, mitä tietokoneet ja internet sitten oikeastaan ovatkaan. Päiväkodeissa totutetuissa projekteissa on käytetty seuraavia lyhyitä kuvauksia:

Tietokone:
Tietokone on laite, joka osaa noudattaa ohjeita ja ratkaista ongelmia. Ne eivät kuitenkaan keksi omia ratkaisuja vaan noudattavat käskyjä, joita ihmiset antavat painikkeiden, hiiren tai näppäimistön avulla. Esimerkiksi A-kirjaimen painaminen näppäimistöstä on käsky kirjoittaa A-kirjain tietokoneeseen kytketylle näytölle. Tietokoneet voivat olla todella pieniä. Esimerkiksi tablettitietokoneessa tai pöytätietokoneessa varsinainen tietoa käsittelevä tietokone on piilossa laitteen kuorten sisällä. Monet muutkin laitteet, kuten älypuhelimet, kamerat ja kauko-ohjattavat autot, kätkevät sisäänsä tietokoneen.

Internet:
Internet on tietokonekaapeleiden ja tietokoneiden suuri verkosto, jonka avulla laitteet lähettävät toisilleen tietoa. Internetiin saa yhteyden esimerkiksi puhelinverkon, valokuitukaapelin tai langattoman verkon kautta. Langaton verkko tunnetaan myös nimellä WiFi. Internetissä lähetettävät asioita joita kutsutaan digitaaliseksi tiedoksi. Se on tehty ykkösistä ja nollista, koska tietokoneet ja tietokoneohjelmat pystyvät lukemaan vain siinä muodossa olevaa tietoa. Tämän tiedon se sitten muuntavat sellaiseksi, että tietoa voi katsella, kuunnella ja käyttää.

Tietokoneista ja internetistä on myös julkaistu laadukkaita lasten tietokirjoja. Lisäinfoa internetistä tarjoaa esimerkkisi ilmainen ”Miten internet toimii” -e-kirja. Tietokoneiden toimintaperiaatteita mallintavia tehtäviä löytyy puolestaan Hello Ruby -sivustolta.

Älylelujen prototyypin suunnittelu ja rakentaminen

Lelujen tekemisen voi suorittaa monilla eri tavoin riippuen lapsiryhmästä ja käytettävissä olevasta ajasta. Joskus voi olla aiheellista suunnitella ensimmäinen prototyyppi piirtämällä, mutta leluja voi alkaa myös rakentamaan suoraan.
Rakentamiseen tarvitaan seuraavia materiaaleja. Tarkemmat kuvaukset materiaaleista löydät Käsityökoulu Robotin Robo 1 -oppaasta (valitse ylempää "Lataa aineisto").

• Leluja
• Muovailuvahaa
• Ledejä
• 9V ja / tai 3V paristoja
• Paristokotelo 9V-paristolle (esim. neppari).

Mediakasvatuksen näkökulmasta olennaista toiminnassa on, että lapsilta kysytään avoimia kysymyksiä siitä, mitä tietokone ja / tai internetyhteys lelussa mahdollistaisivat. Mahdollisia kysymyksiä ovat esimerkiksi:

• Mikä tämän lelun nimi on?
• Missä tietokone lelussa sijaitsee?
• Mitä tietokone tekee lelussa?
• Mitä internetyhteys tekee lelussa?
• Miksi tämä olisi kiva lelu?
• Miten sillä leikitään?
• Mistä keksit tällaisen lelun?

Lelut voidaan dokumentoida valokuvaamalla ja niistä sekä lasten selityksistä voidaan koota vaikkapa oma lelukirja.

User reviews

There are no user reviews for this listing.
Ratings
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Comments

Tilaa painettuja esitteitä ilmaiseksi

Klikkaa kuvaa avataksesi tilauslomakkeen

Uudet tehtävät

kumppanuus
Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa...
Videosarja sananvapaudesta
Suomen PEN – Finlands PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden...
Mielen kuvittajat
Katse on ihmisen yksi keskeisimmistä aisteista, joilla maailmaa havainnoidaan....
älylelu
Toiminnan tavoitteet Älylelun rakentamisen tavoitteena...
Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien...