Barbie Girls and Xtractaurs: Discourse and identity in virtual worlds for young children

This paper examines the ways in which Mattel's Barbie Girls and Xtractaurs, online sites aimed at girls and boys of six years of age and up, respectively, offer markedly distinct literate and semiotic resources for their young users. Analysis focuses on the multimodal layers of meaning and the mediating tools, artefacts, and literacy objects that both afford and constrain certain types of play and shape the possibilities for self-representation and interaction in these spaces. Through content analysis and comparison of the two sites, the authors explore the kinds of discourses made available in these spaces and examine how they might impact on young players' perceptions of the social roles and life opportunities accessible to them both within and outside of these virtual worlds.

Media Literacy Research Index

The purpose of this index is to bring together and promote international media literacy and media education research. The index is updated regularly, and you can also inform us about missing research via e-mail. Information presented here is all openly available in the Internet. Accessing full articles may require permission from the publisher.

Please, report to us if there is a malfunctioning link or if the information presented in the index is incorrect.

Medialukutaidon ja mediakasvatuksen viitetietokanta

Viitetietokannan tarkoituksena on tehdä näkyväksi medialukutaitoa ja mediakasvatusta käsittelevää tutkimusta. Tietokantaan on koottu yhteen kansainvälistä aiheita käsittelevää tutkimusta. Tietokantaa päivitetään säännöllisesti. Voit myös täydentää tietokantaa toimittamalla puuttuvan tutkimuksen tiedot sähköpostitse. Tietokannassa esitetyt tiedot ovat vapaasti saatavilla Internetissä. Kokonaisten artikkelien lukeminen saattaa edellyttää lupaa kustantajalta.

Ilmoitathan sähköpostitse, mikäli jokin linkki ei toimi tai esitetty tieto on väärin.