13 results - showing 1 - 13  
 
 
Populismibingo
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   December 08, 2016   639   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Ihmisoikeudet
  • Internet
  • Journalismi
  • Keskustelu
  • Lukutaito
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Mediateksti
  • Monilukutaito
  • Sanomalehti
  • Sosiaalinen media
  • Tunteet
  • Turvallisuus
  • Vaikuttaminen
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja muuta kasvatustyötä. Populismista puhutaan paljon mutta itse terminä se jää usein epämääräiseksi. Yhtä ja ainutta oikeaa määritelmää termille ei ole. Tästä syystä ymmärryksen lisääminen populismista...
Pullopostia mediameressä
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   December 01, 2016   3864   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Asenteet ja arvot
  • Empatia
  • Globaalikasvatus
  • Ihmisoikeudet
  • Keskustelu
  • Kiusaaminen
  • Mediavälineet
  • Osallistuminen
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärrystä? Pullopostia mediameressä -materiaali tarjoaa työkaluja empatiataitojen ja sananvapauden edistämiseen mediakasvatuksen keinoin. Erilaiset mediavälineet ja -sisällöt tarjoavat mahdollisuuksia itseilmaisuun, toisten ihmisten kohtaamiseen ja oman identiteetin rakentamiseen. Mediakasvatuksen avulla voidaan...
Netiketti-sarjakuvat
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   January 25, 2016   2558   0   4   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Ihmisoikeudet
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kiusaaminen
  • Kuvitus
  • Sarjakuva
  • Taide
  • Tillgänglig på svenska
  • Tunteet
Lataa aineisto
Asiallinen ja huomaavainen käytös Internetissä on vähintään yhtä tärkeää kuin asiallinen käyttäytyminen kasvokkain käytävissä keskusteluissa. Netin näennäisen nimettömyyden suojissa käyttäytymissäännöt saattavat kuitenkin päästä unohtumaan ja siksi niistä on hyvä puhua oppilaiden kanssa aika ajoin. Päivitetty netiketti, siihen liittyvät sarjakuvat ja tehtävät on julkaistu osana Mediataitoviikkoa vuonna...
Hetkiä netissä
 
4.3 (4)
Tehtävä
Mediataitokoulu   January 20, 2016   5682   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Digitarina
  • Elokuva
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kuvaaminen
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Osallistuminen
  • Tasa-arvo
  • Tunteet
  • Vaikuttaminen
  • Vastamainos
  • Verkko
  • Video
  • Vuorovaikutustaidot
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Älypuhelin on ennen kaikkea työkalu, joka mahdollistaa muun muassa aktiivisen osallisuuden yhteiskunnassa ja joka toimii myös sosiaalisen vuorovaikutuksen välineenä. Älylaitteisiin kriittisesti suhtautuvat mediatekstit ohjaavat huomiomme tyypillisesti laitteisiin, sen sijaan että kiinnittäisimme huomiota siihen mitä laitteilla tehdään. Älypuhelinten käyttö saattaa herättää monenlaisia tunteita ja ajatuksia....
pk_kasikirja.png
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   November 24, 2015   679   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Asenteet ja arvot
  • Available in English
  • Ikärajat
  • Itseilmaisu
  • Keskustelu
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediakulttuurin muutos
  • Medialukutaidot
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Monilukutaito
  • Pelaaminen
  • Pelilukutaito
  • Pelit
  • Tunteet
  • Väkivalta
Lataa aineisto
Pelikasvattajien verkoston tuottama Pelikasvattajan käsikirja kertoo tietoa siitä mistä pelaamisessa ja siihen liittyvissä ilmiöissä on kyse. Kohderyhmänä ovat niin vanhemmat, koulut, kirjastot, nuorisotoimet kuin muutkin tahot, jotka kohtaavat pelaavia lapsia, nuoria ja aikuisia. Käsikirja on kirjoitettu pelaajien, pelintekijöiden, pelikasvattajien, tutkijoiden ja pelihaittojen ehkäisemistyötä...
viisaastiverkossa.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   October 19, 2015   955   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kiusaaminen
  • Koulukulttuuri
  • Seksuaalisuus
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
Lataa aineisto
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Viisaasti verkossa -materiaali on suunnattu tukioppilasohjaajalle ja antaa välineet opettaa, tukea ja keskustella nuorten kanssa netinkäyttöön liittyvistä mekanismeista, tiedonhallinnasta sekä yksityisen ja julkisen viestinnän rajoista. Materiaalissa olevien harjoitusten pohjalta nuoret voivat kartuttaa tietoisuuttaan netin eri ilmiöistä, kehittää mediataitojaan ja opastaa nuorempiaan viisaassa verkon käytössä....
fotokela.png
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   October 16, 2015   781   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Aikakauslehti
  • Keskustelu
  • Kuvanlukutaito
  • Mainonta
  • Medialukutaidot
  • Taide
  • Valokuva
Lataa aineisto
Suomen valokuvataiteen museon Fotokela -opetusmateriaali on suunnattu 7-9 -luokkalaisille ja heidän opettajilleen. Valokuva on media, johon törmäämme päivittäin erilaisissa yhteyksissä. Kuvanlukutaito on osa mediataitoa, jonka opettaminen on peruskouluille yhä tärkeämpi haaste. Fotokela toimii kuvanlukutaidon oppimateriaalina. Se sisältää esimerkkejä valokuvan eri käyttöalueilta: lehti-, uutis-, albumi-, taide-, internetgalleria-...
noinkymmenen.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   October 15, 2015   623   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Oma tuottaminen ja käyttötaidot
Avainsanat
  • Ääni
  • Elokuva
  • Keskustelu
  • Kuvanlukutaito
  • Pelit
  • Tarinankerronta
  • Turvallisuus
Lataa aineisto
Metkan tuottamat Noin kymmenen askelta -materiaalit ovat suunnattu alle 8-vuotiaiden lasten mediakasvatukseen, mutta ovat sovellettavissa vanhemmillekin lapsille. Muun muassa elokuvaan, mainoksiin, peleihin, ääneen ja satuihin kurkistava materiaali on tarkoitettu lasten kasvattajille ja vanhemmille. Materiaalit toimivat sekä kokonaisuutena että yksittäin valitsemalla omalle lapsiryhmälle sopivat osat. Askeleiden avulla...
Musta on siistii.png
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   October 07, 2015   652   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Elokuva
  • Ikärajat
  • Keskustelu
  • Kuvakerronta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediakulttuurin muutos
  • Tehokeinot
  • Tunteet
  • Väkivalta
Lataa aineisto
Taikalamppu -verkoston tuottama "Musta on siistii kun luut murskaantuu" –menetelmäopas pyrkii herättämään keskustelua mediakulttuurin väkivaltaisista esityksistä ja avaamaan niiden merkityksiä. Oppaan avulla voi harjoittaa kriittistä ja visuaalista kuvanlukutaitoa sekä käsitellä ja pohtia mediaväkivaltaa. Mitä on mediaväkivalta ja miksi ihmiset haluavat katsoa väkivaltaa mediassa? Miten mediakulttuuri vaikuttaa omiin ajatuksiin ja...
kuka_kertoo.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   September 30, 2015   549   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Oma tuottaminen ja käyttötaidot
Avainsanat
  • Dokumentti
  • Draama
  • Elokuva
  • Itseilmaisu
  • Keskustelu
  • Kuvakerronta
  • Mediataide
  • Taide
  • Tunteet
Lataa aineisto
AV-arkin tuottama Kuka kertoo? -opetuspaketti keskittyy mediataiteeseen ja audiovisuaaliseen tarinankerrontaan kirjallisen opetusmateriaalin, esimerkkiteosten ja tehtävien kautta. Opetusmateriaali soveltuu käytettäväksi eri ikäisten oppilaiden kanssa ja on jaettu kolmeen osaan: klassiseen tarinankerrontaan, dokumentaariseen elokuvaan ja kokeelliseen elokuvaan. Opetuspaketin kaikki osiot sisältävät teosesimerkkejä ja harjoituksia, jotka tukevat oman mediatuotannon...
menitkoklikkiin.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   September 01, 2015   1191   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Internet
  • Journalismi
  • Keskustelu
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Monilukutaito
  • Tillgänglig på svenska
  • Uutiset
Lataa aineisto
Keskustelutehtävässä kartoitetaan erilaisia tapoja seurata ajankohtaisia tapahtumia ja uutisia netissä sekä pohditaan aiheiden näkyvyyttä omissa sosiaalisen median kanavissa. Tehtävä sopii mainiosti aloitus- ja lämmittelykeskusteluksi analysointiin tai omaan tuottamiseen tähtääviin harjoituksiin. Tehtävä liittyy Menitkö klikkiin? –materiaaliin. Toiminta Pohdi seuraavia kysymyksiä parin kanssa tai ryhmässä:...
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   September 01, 2015   610   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Ääni
  • Draama
  • Keskustelu
  • Monilukutaito
  • Radio
  • Tarinankerronta
  • Uutiset
Visuaalisessa kulttuurissa äänen merkitys voi jäädä helposti taka-alalle. Tehtävässä tutustutaan erilaisiin auditiivisiin viestinnän muotoihin podcastin avulla. Tarkoituksena on kiinnittää huomiota erilaisiin viestinnän tapoihin toteuttamalla radiolähetys, jossa voivat yhdistyä niin uutiset, keskustelut kuin tarinatkin. Valitse tai sopikaa yhdessä osallistujien kanssa jokin laaja käsiteltävä teema. Osallistujat jaetaan pienempiin ryhmiin, jotka valitsevat...
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   September 01, 2015   576   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Keskustelu
  • Lähiympäristö
  • Mediataidot
  • Vaikuttaminen
  • Ympäristö
Toiminta Tehtävässä kiinnitetään huomiota omaan lähiympäristöön ja pohditaan sen hyviä ja huonoja puolia. Tehtävän tarkoituksena on herättää kiinnostusta ja antaa mahdollisuuksia pohtia oman ympäristön kehittämistä. Tehtävää voidaan toteuttaa eri ikäisten kanssa ja sitä voidaan soveltaen laajentaa pidemmäksikin projektiksi. Aloittakaa toiminta keskustelemalla omasta asuinpaikasta tai lähiympäristöstä. Mitkä...
13 results - showing 1 - 13  
 
 

Hae tehtäviä omalla hakusanalla

Hakutulokset päivittyvät alle kirjoittaessasi.
Paina Enter avataksesi ne uudelle sivulle.

Uudet tehtävät

PVF 2017
Ruoka ei ole vain yksinkertainen perustarvike, jolla nälkä tyydytetään. Poliittisen valokuvan festivaali esittää kuvia, jotka nostavat esiin ruoan poliittisia,...
Kuvituskuvia mediakasvatuksen tueksi
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kaksikymmentä kuvituskuvaa mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä...
Populismibingo
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja...
Aikamatkaajat
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön...
Pullopostia mediameressä
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärrystä? ...
Populismibingo
Populismibingo on kriittisen medialukutaidon edistämiseen suunniteltu pelillinen työkalu. Populismibingo on yksin tai yhdessä pelattava peli, jossa tarkastellaan poliittista puhetta populismin...

Kirjautuminen

Arvioituja tehtäviä

Minä tiedon antajana ja lähteenä
 
3.7
pirkko perkkala
"kylhän tää tehtävänsä tteki mutta voisi olla hitusen kiinnotavampi"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
4.7
Guest
"Hypnoottinen video ja tosi oivaltava. Mikä musiikki soi taustalla?"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
2.5
Guest
"Ei oikein toiminut telkkarissa, vaatii liikaa keskittymistä."
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
5.0
Opetustuubi
"Erinomainen video, jossa päästään hienosti käsiksi ennakko-olettamuksiin, joita teemme sen perusteella, miltä asiat näyttävät ulospäin."