5 results - showing 1 - 5  
 
 
Digijalanjälki
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   February 04, 2016   4742   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Arki
  • Big Data
  • Digitarina
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Mediataidot
  • Mediavälineet
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Verkko
  • Yksityisyys
Me kaikki jätämme jälkiä verkkoon. Jokainen tykkäys, kommentti ja ladattu kuva on jälki meistä. Yksittäiset jäljet ovat pieniä ja hajallaan, mutta kun niitä ryhtyy yhdistelemään, alkaa meistä muodostua kokonainen kuva, niin sanottu digijalanjälki. Puhutaan aktiivisesta ja passiivisesta digijalanjäljestä. Aktiivinen digijalanjälki tarkoittaa kaikkia niitä jälkiä, joita olemme...
Kumpi hallitsee – teknologia vai sinä?
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   September 01, 2015   1312   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Internet
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
  • Big Data
Lataa aineisto
Tehtävässä tarkastellaan nettiajan teknologian mahdollistamia keinoja valvoa käyttäjiään ja siinä pohditaan myös omia vaikutusmahdollisuuksia itsestä kerättävän tiedon hallitsemiseen. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaalin Omaa dataa hallitsemassa -kappaleeseen. Toiminta 1. Katsokaa yhdessä huoltajille suunnattu Valvova silmä -video. Anna oppilaiden tai ohjattavien pohtia ja keskustella...
Digisammon.png
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   September 01, 2015   1189   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Big Data
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
Lataa aineisto
Tehtävässä rerehdytään itselle läheisten nettisivustojen tai sovellusten käyttöehtoihin ja tutustutaan niiden tapoihin kerätä ja käyttää niille annettuja tietoja. Tehtävän tavoitteena on tutustua tietosuojaan konkreettisten esimerkkien kautta sekä parantaa mahdollisuuksia omaan elämänhallintaan netissä. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaalin Vaarallisilla vesillä – onko yksityisyys uhattuna? –kappaleeseen. Toiminta: ...
Paljon puhetta isosta datasta
 
0.0 (0)
Tehtävä
Mediataitokoulu   September 01, 2015   1216   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Big Data
  • Internet
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
Lataa aineisto
Tehtävässä tutustutaan tarkemmin big data –käsitteeseen ja pohditaan sen erilaisia ulottuvuuksia monenlaisten mediatekstien avulla. Tehtävä haastaa tarkastelemaan ilmiötä kriittisesti ja monipuolisesti. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaalin Tietovuoresta digisammoksi – miten big dataa hyödynnetään? – kappaleeseen. Mikä big data? Big data tarkoittaa erittäin suurten, järjestämättömien ja eri...
Digisammon.png
 
3.7 (1)
Tehtävä
Mediataitokoulu   September 01, 2015   1401   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Big Data
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
Lataa aineisto
Tehtävässä pohditaan omaa toimintaa netissä ja kartoitetaan tietämystä etenkin henkilökohtaisten tietojen keräämisestä. Vahvistetaan kriittisyyttä ja oman elämän hallinnan taitoja. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaaliin. 1. Pyydä oppilaita tai ohjattavia listaamaan aluksi itsenäisesti mihin kaikkeen he käyttävät nettiä. Pyydä heitä tarkastelemaan listaa ja pohtimaan kaikkia niitä tapoja,...
5 results - showing 1 - 5  
 
 

Hae tehtäviä omalla hakusanalla

Hakutulokset päivittyvät alle kirjoittaessasi.
Paina Enter avataksesi ne uudelle sivulle.

Uudet tehtävät

Media varhaiskasvatuksessa - Tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottama opas tukee kasvattajia suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan lapsilähtöistä mediakasvatusta päiväkodeissa ja varhaiskasvatuksen työyhteisöissä. Julkaisu avaa varhaiskasvatussuunnitelmien perusteita sekä...
Alkuperäiskuva cc @ Reginald Pentinio, kuvaa muokattu rajaamalla ja lisäämällä piirroskuva
Feikkireissu on projekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä mahdollisimman uskottavia lomakuvia ja -videoita lähtemättä oikeasti matkalle. Illuusio matkasta voidaan toteuttaa esimerkiksi...
Mediataide kasvattaa! Osa 5: Miltä tuntuu?
Mediataide kasvattaa! -sarjan viides osa Miltä tuntuu? tarjoaa avaimia mediataiteen hyödyntämiseksi osana tunnekasvatustyötä. Opas sisältää kuusi...
Oi maamme! – lyhytelokuvia arkistofilmeistä
Tehtävässä tehdään omia lyhytelokuvia hyödyntämällä arkistojen aarteita. Tehtävä voidaan toteuttaa yksin, pareittain tai ryhmissä. Tehtävä soveltuu esimerkiksi nuorten parissa tehtävään mediakasvatukseen esimerkiksi kouluissa ja oppilaitoksissa,...
PVF 2017
Ruoka ei ole vain yksinkertainen perustarvike, jolla nälkä tyydytetään. Poliittisen valokuvan festivaali esittää kuvia, jotka nostavat esiin ruoan poliittisia, yhteiskunnallisia ja ekologisia ulottuvuuksia. Ruokateollisuuden...

Kirjautuminen

Arvioituja tehtäviä

Friidu - tyttöjen ja naisten ihmisoikeudet
 
3.7
Ansku
"Tosi hyvä paketti. Mediaosuus oli jäänyt sanomalehti ja aikakauslehti -mediapainotteiseksi. Sen voisi päivittää someaikaan."
Minä tiedon antajana ja lähteenä
 
3.7
pirkko perkkala
"kylhän tää tehtävänsä tteki mutta voisi olla hitusen kiinnotavampi"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
4.7
Guest
"Hypnoottinen video ja tosi oivaltava. Mikä musiikki soi taustalla?"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
2.5
Guest
"Ei oikein toiminut telkkarissa, vaatii liikaa keskittymistä."
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
5.0
Opetustuubi
"Erinomainen video, jossa päästään hienosti käsiksi ennakko-olettamuksiin, joita teemme sen perusteella, miltä asiat näyttävät ulospäin."