Viime aikoina on julkisuudessa keskusteltu paljon erilaisten mediataitojen tarpeesta. Keskustelussa ovat nousseet esiin esimerkiksi “vaihtoehtoiset faktat”, valeuutiset ja niiden tunnistaminen sekä vihapuhe ja sen vastustaminen. Aiheet ovat nousseet esiin myös viimeisimmissä koulutusalan tapahtumissa, joihin olemme osallistuneet. Helsingin Educa-messuilla ja Oulun OPI-päivillä olemme opettajien ja muiden kasvattajien kanssa käyneet monia mielenkiintoisia keskusteluja erilaisten mediataitojen tarpeesta.

Suuri osa nykypäivän tiedonhausta, oppimisesta, yhteydenpidosta ja viihtymisestä tapahtuu median välityksellä. Elämme mediakulttuurissa, jossa tieto leviää nopeasti ja uusia ilmiötä syttyy ja sammuu hetkessä. Myös lasten elämässä medialla on suuri merkitys. Median merkitys osana arkea puhututtaa ja herättää paljon erilaisia kysymyksiä kasvattajien keskuudessa. Mediataitoviikkoa varten uudistimme suositun Lapset ja media -oppaan.

Tänä syksynä vihapuheeseen ja disinformaatioon liittyvät kysymykset ovat olleet merkittäviä yhteiskunnallisia keskustelunaiheita. Mediakasvatus on yksi keskeinen toimintatapa näiden ilmiöiden käsittelyssä ja niiden taustalla oleviin syihin puuttumisessa. Miten disinformaatio ja vihapuhe voidaan ottaa puheeksi kasvatuksessa, ja mitä näillä sanoilla oikein tarkoitetaan?

Mediataitoviikkoa vietetään seuraavan kerran helmikuussa. Mediataitoviikon teemana on Ihmisten internet. Internet tuo ihmisiä yhteen ja ihmisillä on myös mahdollisuus vaikuttaa siihen, millainen ympäristö netti itsessään on. Tällä teemalla halutaan kiinnittää huomiota netin tuomiin mahdollisuuksiin sekä ihmisten toimintaan netissä ja sen puolesta: netti on ihmisten luomus ja sen kehittyminen ihmisten käsissä. Millaisessa netissä me haluamme toimia?

Mediataitoviikkoon voi osallistua monella eri tavalla eikä yhtä ja oikeaa tapaa osallistumiseen ole. Toiminnan suunnittelussa voidaan hyödyntää valmiita materiaaleja tai toimintaa voidaan suunnitella myös kokonaan omista lähtökohdista.

Miten median seksisisältöjä tulisi käsitellä lasten ja nuorten kanssa? Kannattaako pornosta puhua? Kenen ääni kuuluu seksisisällöistä käytävässä julkisessa keskustelussa ja tutkimuksessa? Liittyvätkö seksuaalikasvatus ja mediakasvatus toisiinsa?

Opetushallitus on eilen antanut määräyksen uusista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista (vasu). Monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (TVT) ovat mukana uusina asioina, ja mediakasvatuksen pedagogiikka kulkee vahvasti läpi perusteiden.

Toissaviikko oli täynnä kiinnostavia seminaareja mediakasvatuksesta. Keskiviikkoisessa KAVIn Mediakasvatusfoorumissa pohdittiin muun muassa yhdenvertaisuutta ja Suomi 100 -juhlavuotta mediakasvatustoiminnassa. Perjantaina ja lauantaina Yle Oppimisen, Mediakasvatuskeskus Metkan ja Helsingin kaupunginkirjaston järjestämä Ison Pajan seminaari kokosi yhteen alan ammattilaisia käsittelemään minuutta mediassa.

Kasvattajat tuntevat heikosti sosiaalisen median palveluita sekä internetin riskeihin liittyvää terminologiaa, ja tarvitsevat kiireesti lisää koulutusta aiheesta. Tämä oli yksi pääviesteistä eräässä tutkimusesityksistä[1], jota olin kuuntelemassa aiemmin tässä kuussa. Tulokset olivat raflaavia, mutta niin oli sisältökin: leikki-ikäisten opettajilta oli selvitetty tietämystä nuorten netinkäytöstä. Riskisanasto oli niin yksityiskohtaista, että vuosien kokemus nettiturvallisuustyöstä ei riittänyt, jotta olisin tunnistanut ne kaikki.

Mediataitoviikkoa vietettiin tavalliseen tapaan helmikuussa. Mediakasvatuksen teemaviikko kokosi yhteen eri alojen ammattilaisia yhteisen teeman alle. Jotta mediataitoviikkoa voidaan kehittää tulevaisuudessa, on tärkeää kuunnella ja kiinnittää huomiota osallistujien kokemuksiin viikosta. Keväällä keräsimme kokemuksia ja näkemyksiä mediakasvatuksesta ja teemaviikkoon osallistumisesta verkkokyselyin sekä eri puolilla Suomea tehdyin haastatteluin.  

Vietimme toukokuussa kaksi innostavaa päivää Satakunnassa Pomarkun Kirkonkylän koulussa. Koulu osallistui arvontaan Mediataitoviikon ilmoittautumisen yhteydessä ja voitti siinä koulutuspäivän. Yhdessä koulun kanssa suunnittelimme koulutuspäiväksi työpajat kaikille koulun luokille. Näin kaikki oppilaat pääsivät osallisiksi palkinnosta, sillä olihan koko koulu ollut mukana Mediataitoviikossa. Halusimme tehdä oppilaiden kanssa mediaan liittyen jotain hauskaa, josta jäisi myös muisto tulevaisuuteen. Päätimme toteuttaa ajatuksen digitaalisesta luokkakuvasta, jossa hyödynnetään videokuvaamista ja itse tekemistä.

Tänä vuonna neljättä kertaa järjestettävä Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja. Tavoitteena on käsitellä erilaisiin median ilmiöihin liittyviä aiheita ja kysymyksiä niin kouluissa, kirjastoissa, päiväkodeissa, nuorisotaloissa, harrasteryhmissä kuin mediassakin. Teemaviikon suunnitteluun ja toteutukseen osallistuu vuosittain yli 40 organisaatiota.

Mediataitokoulun blogi

Mediataitokoulun blogista löydät kirjoituksia, joissa pohditaan ajankohtaisia mediakasvatukseen ja mediankäyttöön liittyviä ilmiöitä. Blogikirjoitukset tarkastelevat mediaa eri näkökulmista kirjoittajan asiantuntemuksen mukaan. Blogiin kirjoittavat pääasiassa Finnish Safer Internet Centren työntekijät, mutta myös vierailevat tähdet.

Mediataitokoulun blogiarkisto

Mediataitokoulun vanhalta blogialustalta löydät 40 blogikirjoitusta vuosilta 2012-2015.