Muuttuuko keskustelu yhteisössänne helposti inttämiseksi? Kokeile seuraavalla kerralla soveltaa keskusteluun kutsuretoriikan oppeja. Kutsuretoriikassa ei pyritä väittelyn voittamiseen vaan yhteiseen ymmärrykseen.

Unohda vaikuttaminen, suostuttelu ja pyrkimys muuttaa keskustelukumppania. Parhaat neuvottelu- tai ideointitulokset saattavatkin syntyä aktiivisen ymmärtämisen kautta. Dialogisessa viestinnässä ei etsitä voittajaa vaan pyritään vuorovaikutukseen, jonka osapuolet voivat yhteisesti muuttaa toinen toistaan -  ilman aikomusta tehdä niin. 

Kutsuretoriikka dialogisen viestinnän menetelmänä kannustaa vastakkainasettelun ja voittamisen pakon sijaan ymmärtämään erilaisia maailmankuvia, arvoja ja mielipiteitä. Nimensä mukaan kutsuretoriikan ajatuksena on esittää kuulijalle kutsu astua puhujan maailmaan. Kutsuun vastataan aktiivisella ja ennakkoasenteista vapaalla kuuntelulla. 

Viime vuosina on keskusteltu kiivaastikin valeuutisista, niiden tunnistamisesta ja vaikutuksesta. Medialiiton julkaiseman kyselyn mukaan suurin osa suomalaisista uskoo, että “verkossa leviävillä valeuutisilla on vaikutusta kansalaisten käsityksiin ajankohtaisten asioiden ja tapahtumien perusfaktoista.” Valeuutisten tunnistamisen lisäksi on tärkeää huomioida, että mediassa on myös monia muita harhaanjohtavia sisältöjä. Tiedon luotettavuuden arviointi ja kriittinen ajattelu ovat olennainen osa medialukutaitoja, joita voidaan edistää mediakasvatuksella.

Joulukuussa 2017 ryhmä itähelsinkiläisen lukion oppilaita kutsuttiin osallistujiksi nuorisopaneeliin, jonka Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI järjesti yhteistyössä mediakasvatusharjoittelijana olleen äidinkielenopettaja Kaisa Pyykön kanssa.

KAVIn mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö MEKU määrittelee kuvaohjelmien ikärajojen luokittelukriteerit, kouluttaa kuvaohjelmien luokittelijat ja valvoo heidän toimintaansa. Tämän työnsä tueksi KAVI pyrkii ajoittain vuoropuheluun lasten ja nuorten kanssa.

Lasten- ja nuortenkirjallisuus tarttuu herkästi ajankohtaisiin aiheisiin. Kustannusala on alkanut hyödyntää sähköisen kirjan mahdollisuuksia, ja digitaaliset alustat tarjoavatkin monipuolisia mahdollisuuksia esimerkiksi interaktiivisille kuvakirjoille.

Samalla peleistä tai sosiaalisesta mediasta ammennetaan aiheita lasten- ja nuortenkirjoihin. Lastenkirjojen suhde digitaalisiin ilmiöihin ja uuteen teknologiaan ei silti ole suoraviivainen. Erityisesti pienemmille lukijoille suunnatuissa kirjoissa asenne digitaalista mediaa ja teknologiaa kohtaan on usein varsin kielteinen.

Mediakasvatusviranomainen, siinäpä sanahirviö. Sellaisia me mediakasvattajat kuitenkin KAVIssa olemme, kun työskentelemme valtion virastossa. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Tähän blogikirjoitukseen olemme tehneet poimintoja viime vuoden aikana tekemästämme työstä.

Tilaa painettuja esitteitä ilmaiseksi

Uudet tehtävät

Saamen kielet ja kulttuurit tutuksi mediakasvatuksen menetelmin
Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tuottama pedagoginen aineisto Saamen kielen ja kulttuurin tukemiseksi mediakasvatuksellisin menetelmin. Materiaalin ovat suunnitelleet, testanneet ja tuottaneet...
Kamerakynätyöskentelyä (Kuva: Ismo Kiesiläinen)
Videokuvaaminen koulussa on hauskaa mutta joskus aikaa vievää ja monimutkaista. Kamerakynän pedagogiikassa kameraa käytetään helpommin – kuin kynää. Elokuvaprojektien sijaan tehdään pieniä kuvaustehtäviä, joilla...
Luotettavan tiedon metsästäjät
Mediakasvatusmateriaali tieteestä ja tiedosta Mistä kaikkialta sinä saat tietoa? Millä eri tavoin voit kertoa asioista muille ja jakaa tietoa? Oletko törmännyt...
Media varhaiskasvatuksessa - Tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottama opas tukee kasvattajia suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan lapsilähtöistä mediakasvatusta päiväkodeissa ja varhaiskasvatuksen työyhteisöissä. Julkaisu avaa varhaiskasvatussuunnitelmien perusteita sekä...
Alkuperäiskuva cc @ Reginald Pentinio, kuvaa muokattu rajaamalla ja lisäämällä piirroskuva
Feikkireissu on projekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä mahdollisimman uskottavia lomakuvia ja -videoita lähtemättä oikeasti matkalle. Illuusio matkasta voidaan toteuttaa esimerkiksi...

Arvioituja tehtäviä

Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
4.7
Guest
"Hienosti tehty video! Ajatus lähti kyllä laukkaamaan sen suhteen, että älypuhlimen räpläys ei aina ole pahasta, vaikka usein sen käyttäminen tuomitaankin. Ei niin paha ettei jotain hyvääkin.:)"
Poliittisen valokuvan festivaali 2017 - Ruoka
 
3.0
ES
"Liikaa ruokaa heitetään roskiin. Pitäisi ottaa aina ruokaa sen verran mitä jaksaa syyä. Pitäisi ajatella muitakin ja itseään kuinka hyvät oltavat meillä on. Meillä on ruokaa ja kaikkea."
Friidu - tyttöjen ja naisten ihmisoikeudet
 
3.7
Ansku
"Tosi hyvä paketti. Mediaosuus oli jäänyt sanomalehti ja aikakauslehti -mediapainotteiseksi. Sen voisi päivittää someaikaan."
Minä tiedon antajana ja lähteenä
 
3.7
pirkko perkkala
"kylhän tää tehtävänsä tteki mutta voisi olla hitusen kiinnotavampi"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
4.7
Guest
"Hypnoottinen video ja tosi oivaltava. Mikä musiikki soi taustalla?"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
2.5
Guest
"Ei oikein toiminut telkkarissa, vaatii liikaa keskittymistä."
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
5.0
Opetustuubi
"Erinomainen video, jossa päästään hienosti käsiksi ennakko-olettamuksiin, joita teemme sen perusteella, miltä asiat näyttävät ulospäin."