Minä tiedon antajana ja lähteenä Hot

Mediataitokoulu   September 01, 2015  
 
3.7 (1)
1143   0   1   0   0  
Write Review
Digisammon.png

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 13-15-vuotiaat
  • Yli 16-vuotiaat
  • Minä itse
Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Tehtävän kesto
Odottaa käyttäjäarvioita
Avainsanat
  • Big Data
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
Lataa aineisto

Tehtävässä pohditaan omaa toimintaa netissä ja kartoitetaan tietämystä etenkin henkilökohtaisten tietojen keräämisestä. Vahvistetaan kriittisyyttä ja oman elämän hallinnan taitoja. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaaliin.

1. Pyydä oppilaita tai ohjattavia listaamaan aluksi itsenäisesti mihin kaikkeen he käyttävät nettiä. Pyydä heitä tarkastelemaan listaa ja pohtimaan kaikkia niitä tapoja, joilla käytetyt laitteet, sivustot ja sovellukset saavat heistä tietoa. Anna oppilaiden tai ohjattavien tarkastella vastauksia ryhmässä ja pohtia yhdessä, millaisia tietoja kenestäkin on saatettu kerätä. Vinkki: Tehtävän purkamisen yhteydessä keskustelijat voivat tutustua australialaisen bloggarin listaukseen “What does Facebook know about you”, jossa on lueteltu asioita, joita Facebook voi päätellä käyttäjistään.

2. Esitä oppilaille tai ohjattaville seuraava ajatusleikki: Eletään vuotta 2030. Mieti, mitkä kaikki palvelut ja esineet voisivat keräävät tietoja sinusta tulevaisuudessa. Valitse jokin elämäntilanne tai tapahtuma, jossa luulet sinusta kerättyjen tietojen hyödyttävän sinua ja antavan lisäarvoa tai mukavuutta elämääsi. Piirrä kuva tai kerro tarina itsestäsi tuolla hetkellä.

User reviews

1 reviews

Overall rating 
 
3.7
Käytettävyys 
 
4.0  (1)
Tavoitteellisuus 
 
4.5  (1)
Mielenkiintoisuus 
 
2.5  (1)
Ratings (the higher the better)
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Comments
Overall rating 
 
3.7
Käytettävyys 
 
4.0
Tavoitteellisuus 
 
4.5
Mielenkiintoisuus 
 
2.5

iha hyä

kylhän tää tehtävänsä tteki mutta voisi olla hitusen kiinnotavampi

Was this review helpful to you? 

Hae tehtäviä omalla hakusanalla

Hakutulokset päivittyvät alle kirjoittaessasi.
Paina Enter avataksesi ne uudelle sivulle.

Uudet tehtävät

Oi maamme! – lyhytelokuvia arkistofilmeistä
Tehtävässä tehdään omia lyhytelokuvia hyödyntämällä arkistojen aarteita. Tehtävä voidaan toteuttaa yksin, pareittain tai ryhmissä. Tehtävä soveltuu esimerkiksi nuorten parissa tehtävään...
PVF 2017
Ruoka ei ole vain yksinkertainen perustarvike, jolla nälkä tyydytetään. Poliittisen valokuvan festivaali esittää kuvia, jotka nostavat esiin ruoan poliittisia,...
Kuvituskuvia mediakasvatuksen tueksi
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kaksikymmentä kuvituskuvaa mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä...
Populismibingo
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja...
Aikamatkaajat
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön...
Pullopostia mediameressä
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärrystä? ...

Kirjautuminen

Arvioituja tehtäviä

Minä tiedon antajana ja lähteenä
 
3.7
pirkko perkkala
"kylhän tää tehtävänsä tteki mutta voisi olla hitusen kiinnotavampi"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
4.7
Guest
"Hypnoottinen video ja tosi oivaltava. Mikä musiikki soi taustalla?"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
2.5
Guest
"Ei oikein toiminut telkkarissa, vaatii liikaa keskittymistä."
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
5.0
Opetustuubi
"Erinomainen video, jossa päästään hienosti käsiksi ennakko-olettamuksiin, joita teemme sen perusteella, miltä asiat näyttävät ulospäin."