Suuri osa nykypäivän tiedonhausta, oppimisesta, yhteydenpidosta ja viihtymisestä tapahtuu median välityksellä. Elämme mediakulttuurissa, jossa tieto leviää nopeasti ja uusia ilmiötä syttyy ja sammuu hetkessä. Myös lasten elämässä medialla on suuri merkitys. Median merkitys osana arkea puhututtaa ja herättää paljon erilaisia kysymyksiä kasvattajien keskuudessa. Mediataitoviikkoa varten uudistimme suositun Lapset ja media -oppaan.

Tänä syksynä vihapuheeseen ja disinformaatioon liittyvät kysymykset ovat olleet merkittäviä yhteiskunnallisia keskustelunaiheita. Mediakasvatus on yksi keskeinen toimintatapa näiden ilmiöiden käsittelyssä ja niiden taustalla oleviin syihin puuttumisessa. Miten disinformaatio ja vihapuhe voidaan ottaa puheeksi kasvatuksessa, ja mitä näillä sanoilla oikein tarkoitetaan?

Mediataitoviikkoa vietetään seuraavan kerran helmikuussa. Mediataitoviikon teemana on Ihmisten internet. Internet tuo ihmisiä yhteen ja ihmisillä on myös mahdollisuus vaikuttaa siihen, millainen ympäristö netti itsessään on. Tällä teemalla halutaan kiinnittää huomiota netin tuomiin mahdollisuuksiin sekä ihmisten toimintaan netissä ja sen puolesta: netti on ihmisten luomus ja sen kehittyminen ihmisten käsissä. Millaisessa netissä me haluamme toimia?

Mediataitoviikkoon voi osallistua monella eri tavalla eikä yhtä ja oikeaa tapaa osallistumiseen ole. Toiminnan suunnittelussa voidaan hyödyntää valmiita materiaaleja tai toimintaa voidaan suunnitella myös kokonaan omista lähtökohdista.

Uudet materiaalit julkaistaan tammikuussa

Juuri nyt Mediataitoviikkoa varten suunnitellaan ja tehdään paljon erilaista toimintaa ja materiaaleja. Tällaisia ovat esimerkiksi Aikamatkaajat- ja Pullopostia mediameressä -materiaalit, jotka julkaistaan molemmat tammikuussa. Pullopostia mediameressä tarjoaa työkaluja empatiataitojen ja sananvapauden edistämiseen mediakasvatuksen keinoin. Aikamatkaajat-materiaalin avulla voi puolestaan tutkia ja pohtia ympäristössä tapahtuvaa muutosta. Molemmat materiaalit sisältävät tietoa, toimintamallin ja tehtäviä eri-ikäisten medialukutaidon edistämiseen.

Tietoa monista muista kampanjoista ja toimintaideoista löydät Mediataitokoulusta. Tietoa lähetetään myös uutiskirjeessä, jonka voi tilata ilmoittautumalla Mediataitoviikkoon. Lisäksi kannattaa seurata Mediataitokoulun Facebook-sivua ja Twitter-tiliä.

Yhteissuunnittelulla kohti Mediataitoviikkoa

Mitä enemmän eri näkökulmia otetaan suunnitteluun mukaan, sitä enemmän oman yhteisön näköinen viikosta tulee. Yhdessä voidaan pohtia esimerkiksi sitä, mitä Mediataitoviikolla käsiteltäisiin ja millä tavoin. Mitkä ovat kiinnostavimmat ja tärkeimmät aiheet Mediataitoviikolle? Mitä halutaan valittuihin teemoihin liittyen tehdä?

Aiempien vuosien palautekyselyjen perusteella Mediataitoviikkoa suunnitellessa voidaan:
-    keskustella ja ideoida yhdessä Mediataitoviikon sisältöjä
-    perustaa vapaaehtoisista koostuva suunnitteluryhmä ideoimaan toimintoja
-    tehdä lappu- tai nettiäänestys muutaman ennakkoon valitun teeman tai tavan välillä
-    kerätä ideoita pidemmän aikaa esimerkiksi taululle tai käytävällä olevalle ilmoitustaululle.

Mahdollisuuksia yhteissuunnitteluun on monia. Joko te olette organisaatiossanne päättäneet osallistumistavoistanne Mediataitoviikkoon?

Lauri Palsa
Projektipäällikkö
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
#mediataitoviikko
#ihmisteninternet

P.S. Aiempien vuosien Mediataitoviikko-materiaalit on koottu Mediataitokouluun. Löydät myös sieltä ideoita suunnittelun tueksi!

 

 

Miten median seksisisältöjä tulisi käsitellä lasten ja nuorten kanssa? Kannattaako pornosta puhua? Kenen ääni kuuluu seksisisällöistä käytävässä julkisessa keskustelussa ja tutkimuksessa? Liittyvätkö seksuaalikasvatus ja mediakasvatus toisiinsa?

Opetushallitus on eilen antanut määräyksen uusista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista (vasu). Monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (TVT) ovat mukana uusina asioina, ja mediakasvatuksen pedagogiikka kulkee vahvasti läpi perusteiden.

Uudet tehtävät

Kuvituskuvia mediakasvatuksen tueksi
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kaksikymmentä kuvituskuvaa mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä...
Populismibingo
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja...
Aikamatkaajat
Huom! Tämä on ennakkotieto Mediataitoviikolle tuotettavasta oppimateriaalista. Valmis materiaali julkaistaan tammikuussa 2017. Muistatko miltä lapsuutesi...
Pullopostia mediameressä
Huom! Tämä on ennakkotieto Mediataitoviikolle tuotettavasta oppimateriaalista. Valmis materiaali julkaistaan tammikuussa 2017. Miten media ja empatia...
Populismibingo
Populismibingo on kriittisen medialukutaidon edistämiseen suunniteltu pelillinen työkalu. Populismibingo on yksin tai yhdessä pelattava peli, jossa tarkastellaan poliittista puhetta populismin...
Apua, kännykkä  ei toimi!
Pelastakaa lapset ja punainen risti ovat yhdessä tuottaneet oppaan jossa käsitellään viestintävalmiuksia poikkeustilanteissa. Apua, kännykkä ei toimi!...

Arvioituja tehtäviä

Minä tiedon antajana ja lähteenä
 
3.7
pirkko perkkala
"kylhän tää tehtävänsä tteki mutta voisi olla hitusen kiinnotavampi"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
4.7
Guest
"Hypnoottinen video ja tosi oivaltava. Mikä musiikki soi taustalla?"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
2.5
Guest
"Ei oikein toiminut telkkarissa, vaatii liikaa keskittymistä."
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
5.0
Opetustuubi
"Erinomainen video, jossa päästään hienosti käsiksi ennakko-olettamuksiin, joita teemme sen perusteella, miltä asiat näyttävät ulospäin."