Viime aikoina on julkisuudessa keskusteltu paljon erilaisten mediataitojen tarpeesta. Keskustelussa ovat nousseet esiin esimerkiksi “vaihtoehtoiset faktat”, valeuutiset ja niiden tunnistaminen sekä vihapuhe ja sen vastustaminen. Aiheet ovat nousseet esiin myös viimeisimmissä koulutusalan tapahtumissa, joihin olemme osallistuneet. Helsingin Educa-messuilla ja Oulun OPI-päivillä olemme opettajien ja muiden kasvattajien kanssa käyneet monia mielenkiintoisia keskusteluja erilaisten mediataitojen tarpeesta.

Suuri osa nykypäivän tiedonhausta, oppimisesta, yhteydenpidosta ja viihtymisestä tapahtuu median välityksellä. Elämme mediakulttuurissa, jossa tieto leviää nopeasti ja uusia ilmiötä syttyy ja sammuu hetkessä. Myös lasten elämässä medialla on suuri merkitys. Median merkitys osana arkea puhututtaa ja herättää paljon erilaisia kysymyksiä kasvattajien keskuudessa. Mediataitoviikkoa varten uudistimme suositun Lapset ja media -oppaan.

Tänä syksynä vihapuheeseen ja disinformaatioon liittyvät kysymykset ovat olleet merkittäviä yhteiskunnallisia keskustelunaiheita. Mediakasvatus on yksi keskeinen toimintatapa näiden ilmiöiden käsittelyssä ja niiden taustalla oleviin syihin puuttumisessa. Miten disinformaatio ja vihapuhe voidaan ottaa puheeksi kasvatuksessa, ja mitä näillä sanoilla oikein tarkoitetaan?

Mediataitoviikkoa vietetään seuraavan kerran helmikuussa. Mediataitoviikon teemana on Ihmisten internet. Internet tuo ihmisiä yhteen ja ihmisillä on myös mahdollisuus vaikuttaa siihen, millainen ympäristö netti itsessään on. Tällä teemalla halutaan kiinnittää huomiota netin tuomiin mahdollisuuksiin sekä ihmisten toimintaan netissä ja sen puolesta: netti on ihmisten luomus ja sen kehittyminen ihmisten käsissä. Millaisessa netissä me haluamme toimia?

Mediataitoviikkoon voi osallistua monella eri tavalla eikä yhtä ja oikeaa tapaa osallistumiseen ole. Toiminnan suunnittelussa voidaan hyödyntää valmiita materiaaleja tai toimintaa voidaan suunnitella myös kokonaan omista lähtökohdista.

Miten median seksisisältöjä tulisi käsitellä lasten ja nuorten kanssa? Kannattaako pornosta puhua? Kenen ääni kuuluu seksisisällöistä käytävässä julkisessa keskustelussa ja tutkimuksessa? Liittyvätkö seksuaalikasvatus ja mediakasvatus toisiinsa?

Uudet tehtävät

PVF 2017
Ruoka ei ole vain yksinkertainen perustarvike, jolla nälkä tyydytetään. Poliittisen valokuvan festivaali esittää kuvia, jotka nostavat esiin ruoan poliittisia,...
Kuvituskuvia mediakasvatuksen tueksi
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kaksikymmentä kuvituskuvaa mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä...
Populismibingo
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja...
Aikamatkaajat
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön...
Pullopostia mediameressä
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärrystä? ...
Populismibingo
Populismibingo on kriittisen medialukutaidon edistämiseen suunniteltu pelillinen työkalu. Populismibingo on yksin tai yhdessä pelattava peli, jossa tarkastellaan poliittista puhetta populismin...

Arvioituja tehtäviä

Minä tiedon antajana ja lähteenä
 
3.7
pirkko perkkala
"kylhän tää tehtävänsä tteki mutta voisi olla hitusen kiinnotavampi"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
4.7
Guest
"Hypnoottinen video ja tosi oivaltava. Mikä musiikki soi taustalla?"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
2.5
Guest
"Ei oikein toiminut telkkarissa, vaatii liikaa keskittymistä."
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
5.0
Opetustuubi
"Erinomainen video, jossa päästään hienosti käsiksi ennakko-olettamuksiin, joita teemme sen perusteella, miltä asiat näyttävät ulospäin."